Som en av de første i Europa har NAF og Motor fått en prøvesmak på Volkswagens elektriske utgave av Golf. En bil det i elbil-landet Norge er knyttet ekstremt store forventninger til. Det sier seg egentlig selv: Når en av tidenes mest solgte og kjente bilmodeller blir elektrisk, må det bare bli bra. Volkswagen har ikke råd til å slurve på en modell som for mange er selve symbolet på den moderne bilen.

Folkevogna følger strømmen
Men det har tatt Volkswagen tid å komme på banen. Nissan var tidlig ute med sin Leaf – en bil som flere måneder det siste året har vært Norges mest solgte bil. Først i fjor lanserte Volkswagen lille e-Up, og nå altså den etterlengtede storebroren e-Golf.

Oppleves som en vanlig Golf
Vår prøvekjøring finner sted i ideelle elbil-omgivelser, på paddeflatt underlag i vårtemperatur rundt den tyske hovedstaden Berlin. I likhet med i en vanlig Golf merker du at noe stemmer allerede i det du tar plass bak rattet. På bakgrunn av at en e-Golf i Tyskland koster det dobbelte av den billigste Golfen med bensinmotor er den godt utstyrt allerede som standard – spesielt hva angår sikkerhet. I god tysk tradisjon finnes det selvsagt nok av snadder å krysse av for på tilleggsutstyrslista likevel, men siden dette er momsfritt på elbiler blir det ikke avskrekkende dyrt. Importøren tipper den jevne e-Golfen vil ha utstyr for 20-25 000 kroner i snitt, og dermed lande på ca. 275 000 kroner.

Kjapp og lettkjørt
På veien oppleves e-Golf akkurat slik man forventer at den skal. Den er kvikk, komfortabel, stabil og lettkjørt. Men den ekstra tyngden batteriet tilføyer bilen krever et litt stivere understell, og det merkes ved at den oppleves som litt stump.

Elektromotoren yter 115 hester og 270 Nm. Med en tid fra 0-60 km/t på 4,2 sekunder oppleves den som veldig kvikk i lavere hastigheter - i likhet med andre elbiler. Volkswagen oppgir en rekkevidde på inntil 19 mil avhengig av kjørestil og temperatur, men er samtidig ærlige på at den kan krype ned mot ti mil i skikkelig kulde. E-Golf har tre ulike kjøreprogrammer; Normal, Eco og Eco+, der sistnevnte reduserer topphastigheten og akselerasjonen, samt deaktiverer klimaanlegget.

Ladetiden fra åtte til ca. 13 timer
Når det gjelder lading av batteriene er du nødt til å kjøpe en såkalt «Wall box» dersom du ønsker å lade på 16A. Uten en slik boks lader øker ladetiden fra åtte til ca. 13 timer.
Den norske importøren meldte om at 1200 biler ble solgt usett de første 3,5 timene etter at de åpnet for bestilling. Så dette blir en elbil du vil se mange av etter hvert – med god grunn.

Prisen på e-Golf starter på 251 800 kroner.