Når nye Ford Focus kommer på norske veier i mars, er det starten på en helt ny reise for Ford. Ikke bare ser den splitter ny ut. Men på den samme plattformen kommer både en bensin-hybrid og en ren elektrisk bil. Førstnevnte i form av en C-Max allerede seinere i år. Neste år kommer en ren elektrisk Focus.

Focus ser større og mer elegant ut, selv om lengden er den samme som dagens, bredden et par centimeter smalere og selve bilen er litt lavere.

Vi kjørte nye Focus på franske veier før jul. Førsteinntrykket er udelt positivt: Vi  sitter svært godt i førersetet – vi har riktignok sett et ryddigere interiør – baksetet er greit for tre og bagasjerommet er omtrent på samme størrelse som i dagens. 

Kjørekomfort
Kjørekomforten er betydelig bedre enn i dagens Focus. Den innvendige støyen er lavere og den kompakte kjørefølelsen og veiholdningen bedre enn noen gang. Foreløpig har jeg bare kjørt bilen med den nye 1,6 liters Eco-boost bensinmotoren på 150 hester. Den gir en enda bedre følelse enn å kjøre en moderne diesel, med maksimalt dreiemoment mellom 1600 og 4000 omdreininger, uten støyen som kommer fra en dieselmotor. Dessverre blir den dyr i Norge. Ford jobber med en mindre utgave av motoren, men vil ikke si når den er klar. 

Mye sikkerhetsutstyr
Aldri tidligere har en bil i kompaktklassen hatt mer sikkerhetsutstyr, utstyr som hjelper deg å unngå ulykker: 

  • En radarstyrt fartsholder sørger for å holde konstant avstand til bilen foran deg. Den bremser ned bilen når bilen foran deg bremser.
  • Automatiske fjernlys sørger for best mulig sikt i mørke. En blindsone-varsler gir deg blant annet informasjon om biler i din blindsone med et gult lys i sidespeilet.
  • Et lavhastighets sikkerhetssystem bremser bilen automatisk dersom du er uoppmerksom og i ferd med å kjøre på en bil bakfra.
  • Kjørebanevarsleren gir risting i rattet når du er på vei ut av kjørebanen din. Bilen vil også gi et lite drag i rattet for å få deg på rett kurs igjen.
  • Et kamera i frontruta leser fartsskiltene og forbikjøring forbudtskiltene langs veien og viser dem på instrumentpanelet.
  • En hastighetsbegrenser varsler deg dersom du kjører fortere enn den hastigheten du har stilt inn.
  • Bilen overvåker dessuten din kjørestil og ”vekker” deg dersom du får den typiske avdriften til siden som en trøtt fører har. 

Alt er ikke standard, men tilgjengelig mot et pristillegg. Jeg synes ikke det er mer enn et par år siden vi snakket om antisladdsystem som en stor nyhet.