Den slår ikke kjøreegenskapene til Ford Focus. Den har ikke det knallsterke omdømmet til VW Golf. Og den har ikke et hybriddrivverk som Toyota Auris. Men fem år etter forrige utgave av i30 kommer Hyundai med en sterk oppfølger. Ikke minst er prisen meget konkurransedyktig.

Hyundais fem års garanti er uten begrensning i kjørelengde og du får fem års service på kjøpet.

Mens første generasjon i30 var en helt grei bil til en grei pris, er nykommeren en bil folk på gata snur seg etter. Den utvendige designen er båe sportslig og elegant.

Toppmodellen vi har kjørt har en 1,6 liters turbodieselmotor på 110 hester og ei imponerende utstyrsliste. Panorama soltak, svingbare xenonlykter, navigasjon, regnsensor og fartsholder er bare noe av det du finner. Ryggekameraet er det beste vi har sett noen gang. Skjermen er stor og bildet sylskarpt selv i dårlig lys og etter flere dagers kjøring på våte og skitne veier. I tillegg har bilen et såkalt Flex Steer-system der du kan velge styrerespons fra Comfort til Sport. I praksis betyr det at du kan velge lett styring i sakte bykjøring.

INNVENDIG HAR NYE Hyundai i30 gjennomgått minst like store forbedringer som utvendig. Ser vi bort fra alt utstyret, er kanskje det mest positive at setene er blitt betydelig bedre. Bilen er ti centimeter lengre enn VW Golf. Noen stor forskjell i bakseteplassen er det likevel ikke. Den ekstra plassen finner du i bagasjerommet som nå er på 378 liter – en del større enn i Golf.

Når det gjelder kjøreegenskapene oppfører den seg stabilt og greit på svingete veier, men ingeniørene har lagt mer vekt på komfort enn skarp respons i styring og understell. Dette er også noe norske kunder erfaringsmessig setter stor pris på. Ikke minst at det innvendige støynivået er lavt på piggslitt asfalt.

Foreløpig er motorutvalget relativt begrenset, med en sterk 110 hesters turbodiesel og en 100 hesters bensin som de viktige. Sistnevnte passer best for deg som har mye småkjøring. Førstnevnte er den mest økonomiske, med et forbruk/CO2-utslipp helt ned i 0,37 liter på mila og 97 gram per kilometer på blandet kjøring i BlueDrive-utgave.