– Det er da en utrolig stilig bil. Hva er det for noe? spør mannen ved siden av meg i vaskeanlegget. Jaguar er ikke en bil du ser på hvert gatehjørne her hjemme. Jeg forklarer mannen at det er nye Jaguar XF, og reaksjonen tilbake kommer umiddelbart:

– Den koster vel en million den da? Når jeg forklarer at den koster rundt 620 000 kroner med alt tenkelig utstyr – ikke så mye mer enn en BMW 520 – reagerer han med forundring. En prøvesitting og forsiktig berøring av trepaneler og skinnseter må til før han har truffet sitt valg:

– Skulle jeg ha kjøpt en bil i denne klassen, hadde jeg ikke vært i tvil. En Jaguar er jo mye finere enn en BMW.

For det er fortsatt slik at få navn i bilverdenen klinger bedre enn Jaguar. Det oser av luksus og stil, selv om det i dag er indiske Tata som eier den britiske bilprodusenten. De dagene jeg kjører Jaguar XF er reaksjonene fra folk de samme: Stilen kommenteres og prisen overrasker. XF 2,2, med en 190 hesters diesel under panseret, konkurrer direkte med Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. Prisen starter på 591 800 kroner, inkludert et åttetrinns automatgir og registreringsomkostninger. Hemmeligheten ligger i et forbruk på 0,54 liter på mila, som gir et CO2-utslipp på bare 149 gram per kilometer. Dette igjen gir et betydelig avgiftskutt i Norge.

Det ryddige interiøret med de hvite skinnsetene og trepanelene gir en solid følelse av luksus. Bakseteplassen er helt grei, men den hellende taket stjeler litt av hodeplassen. Bagasjerommet på 500 liter, er også litt mindre enn i BMW. Men dette er en pris jeg gjerne betaler for det stilige utseendet. Det som minst svarer til Jaguar-forventningene er lyden fra den firesylindrete dieselmotoren. Lyden fra en V8 eller i den minste en V6 passer liksom bedre – bilen leveres også med slike, men da til en helt annen pris – men noe må vi ofre med dagens krav til lave utslipp.

Mens BMW 520 byr på de mest sportslige kjøreegenskapene, er Jaguar XF mer på den komfortable siden. Det vil si at den ikke har de samme kompakte kjøreegenskapene som sin tyske konkurrent, men kan absolutt konkurrere når det gjelder fjæringskomfort og lavt støynivå. Den åttetrinns girkassen skifter komfortabelt, godt hjulpet av dreiemomentet på 320 newtonmeter. Ikke minst på motorveikjøring gir XF all den komforten du forventer av en Jaguar.