Kias designsjef Gregory Guillaume har fjerde generasjon Golf og nyeste VW Beetle på samvittigheten.

– Golf er fortsatt den vi sikter mot når vi skal lage en ny bil i denne klassen. Da jeg ble spurt om å ta jobben med å lage bilen som skal utfordre Golf, var det umulig å si nei, sier Guillaume til Motor. At Kia for øyeblikket er det bilmerket i Europa som har størst økning i salget, gir ekstra inspirasjon.

Så hva er det han og ingeniørene i Kia har å komme med? Først og fremst en bil som ser mer elegant ut. Interiøret, som tidligere er blitt beskyldt for å ha et asiatisk plastpreg, er tydelig inspirert av de ledende tyske bilprodusentene. Heller ikke utstyret står tilbake for disse konkurrentene. Du kan blant annet få svingbare xenonlys, parkeringsassistent som kan lukeparkere bilen for deg og sekstrinns dobbeltkløtsj automatgirkasse på bensinutgaven med 135 hester.

Kia cee’d er 4,31 meter fra støtfanger til støtfanger mot VW Golfs 4,20. Innvendig er det blitt et par centimeter ekstra takhøyde og litt ekstra beinplass i baksetet. Og bagasjerommet er vokst til 380 liter. Dermed er dette en av de største bilene i klassen. Slår du ned bakseteryggene får du et lasterom med helt flatt gulv.

TIL NORGE KOMMER den i mai med flere motoralternativer. De tre viktigste er en 90 og en 110 hesters diesel. Foreløpig har jeg dessverre ikke kjørt noen av disse, men den minste har 220 Nm dreiemoment allerede ved 1500 omdreininger, og fabrikken lover et blandet forbruk på 0,41 liter på mila. Bensinmotoren på 100 hester har jeg derimot kjørt både på landevei og i by. Den er støysvak, men imponerer ikke spesielt. Først og fremst kunne kraften på lave turtall vært bedre. Nå blir det en del ekstra girskift for å hente kraft i forbikjøringer.

I september/oktober kommer stasjonsvogna som i dag står for 75 prosent av cee’d-salget.

Prisen på nye cee’d er ukjent. Men tar vi utgangspunkt i bilen jeg har kjørt, vil den trolig koste fra rundt 200 000 kroner som femdørs og 210 000 som stasjonsvogn. I så fall er dette mellom 20 000 og 40 000 rimeligere enn VW Golf, men omtrent det samme som Hyundai i30.

Mitt tips i kampen mellom cee`d og Golf? Golf vil fortsatt selge like mye. Cee`d tar kunder fra alle andre i klassen. På Motors AutoIndex som måler eiernes tilfredshet, har Kia framgang, men ligger fortsatt under gjennomsnittet.

Motor har testet bilen som Kias gjest.