Etter et par år med modelltørke, slår Kia til med en bil som kommer til å bli en bestselger blant de litt eldre bilkjøperne. Du vet, de som har penger til å betale bilen kontant. Venga har en perfekt størrelse for to voksne. Du setter deg rett inn i det høye setet, har glimrende oversikt fra førerplassen – godt hjulpet av et stort ryggekamera – og med sin korte lengde blir den superenkel å parkere. Baksetet og bagasjerommet er passe stort når du ikke har barn med lassevis av utstyr som skal med på ferieturen.

Sju års garanti
Og det er mer: Sju års garanti betyr at du ikke behøver å bekymre deg for feil og problemer på lenge. Drivstoff-forbruket i vår 77 hesters dieselmotor ligger mellom 0,4 og 0,5 liter på mila alt etter om du kjører på landeveien eller i by. Moderne miljøteknikk med automatisk stopp/start-system og lettrullende dekk, bidrar til det lave forbruket. Og dersom du ikke kjører mer enn et par mil om dagen i gjennomsnitt, betyr at det går 50–60 dager mellom hver gang du behøver å fylle den 48 liters store tanken. 

Utstyr
Vår Exclusive-utgave har utstyr du vanligvis finner i betydelig mer påkostete biler: Panorama glasstak, stor skjerm for ryggekamera på dashbordet, bakkestarthjelp og delvis skinn i interiøret. Med manuell, sekstrinns girkasse koster denne bilen 229 900 kroner. Men Venga får du i billigste variant fra 184 900 kroner med en 90 hesters bensinmotor. Du får også Venga med automatgir, men da bare sammen med en 125 hesters bensinmotor. Da blir dette en relativt dyr kombinasjon.

Dieselmotor
Etter alt det positive, skal det også sies at den lille dieselmotoren i vår bil ikke er noen sprinter. De har riktignok et dreiemoment på 225 Newtonmeter, men det virker dårlig på lave turtall. Derfor føles motoren ganske slapp før du nærmer deg 2000 omdreininger. Men dersom du ikke er på jakt etter store forbikjøringsegenskaper, kan du sikkert avfinne deg med dette. Du kan eventuelt trøste deg med at det er vanskelig å få mer bil for pengene en du får i nye Kia Venga.