I testen som AutoBild nylig gjennomførte, ble VW Tiguan henvist til andreplass og Ford Kuga til tredje. Det er flere ting som gjør Mazda CX-5 til en vinner: Et friskt utseende og bedre innvendig plass enn hos mange konkurrenter. Ikke minst er bagasjerommet meget praktisk med bakseterygger som felles ned når du trekker i små spaker ved bakluka.

Førerplassen er kanskje ingen revolusjon sammenliknet med klasseleder Tiguan, men vi sitter godt og oversikten er god.

EN LITEN REVOLUSJON er derimot den nye Skyactive-teknikken i CX-5. Ingeniørene har utviklet velkjent teknikk og fått omtrent de samme resultatene som andre får ved bruk av hybridteknikk. Lavere vekt har vært et overordnet mål. Alene karosseri og understell har en vektreduksjon på 100 kilo. Resultatet blir super veiholdning i alle kritiske manøvrer, bedre akselerasjoner og lavere forbruk.

De nye bensinmotorene har 30 prosent mindre innvendig friksjon og er blitt 18 kilo lettere enn dagens. Samtidig er kompresjonen økt til 14:1, noe som er på linje med motorene som brukes i Formel-1 biler. Resultatet er trekkraft nesten som i en diesel og kutt i forbruket.

I dieselmotorene, i vår bil en 150 hester, er kompresjonen satt ned til samme nivå som bensinmotorene. Vekten og den innvendige friksjonen er redusert og en tostegs turbo er standard. Resultatet er god trekkraft hele veien fra 1700 til 4500 omdreininger. Motoren bruker 20 prosent mindre drivstoff, og som en av de første bilene klarer den de kommende Euro6 rensekravene uten å måtte bruke en NOx-katalysator. Samtidig har den et lavere støynivå enn konkurrentene. Stopp/start-system er standard på CX-5 og om ikke lenge kommer såkalte regenerative bremser som produserer strøm til batteriet hver gang du bremser.

I BILEN VÅR sitter det en ny sekstrinns automatgirkasse som har like raske, men mer komfortable girskift enn en dobbeltkløtsj-girkasse. Også her har ingeniørene klart å kutte den mekaniske friksjonen betydelig, samtidig som en ny momentfordeler sørger for at det meste av kjøringen foregår med giret i såkalt lockup-posisjon. Resultatet er kutt i effekttap og et forbruk på bare 0,55 liter på mila. Både bensin og dieselutgavene leveres med denne girkassen.

Vår bil, som er den aller dyreste, koster 425 700 kroner. Da er utstyrspakken komplett, med svingbare xenonlykter, stor berøringsskjerm, lydanlegg fra Bose etc. standard. Men det aller beste kjøpet er utgaven med tohjulstrekk. Den koster bare fra 285 000 kroner.

Mazda har framgang på Motors AutoIndex med eiere som er gjennomsnittlig tilfreds med merket.