Skal vi tro sjefingeniør Hideki Matsuoka, blir bilen også den peneste av sjuseterne på markedet. Ikke så firkantet som de andre og med mer dramatiske linjer. Men akkurat den vurderingen overlater vi til deg. 

Store skyvedører
Det praktiske er det imidlertid liten tvil om. De store skyvedørene – elektrisk betjening er ekstrautstyr i Norge – gjør atkomsten til baksetet meget enkel. Dessuten er det ingen fare for at barna slår bulker i bilen ved siden av på trange parkeringsplasser. Nye Mazda5 er 4,59 meter fra støtfanger til støtfanger og det er nesten 20 centimeter lenger enn bestselgeren i klassen, VW Touran. 

Praktiske seter
De praktiske setene, som Mazda kaller Karakuri-seter, gir mulighet for å frakte sju personer. Midtsetet i andre rad er riktignok ganske smalt, men kan til gjengjeld felles inn i sidesetet, slik at det blir en åpning for gjennomgang til de to bakerste setene. Åpningen er der selv om du har montert to barneseter bak. De fem bakerste setene kan enkelt slås ned slik at du får et lasterom med flatt gul med en total lengde på to meter. I bilen er det en mengde rom, også nede i baksetene, til oppbevaring av ting og tang. 

Kjørekomfort
Det som kanskje imponerer like mye er forbedringene av kjørekomforten. Så langt har vi bare kjørt bilen med en ny toliters bensinmotor med direkte innsprøyting, stopp-/start-system og 150 hester. Den støyer lite, trekker mykt fra lave turtall og har et forbruk på blandet kjøring på bare 0,69 liter på mila. Det betyr også et CO2-utslipp blant de laveste bensinbilene i klassen. Ingeniørene har også gjort en god jobb når det gjelder å forbedre styring og understell til en nesten perfekt kombinasjon av komfort og veiholdning. 

Motor
Det som mangler i nye Mazda5 er først og fremst en liten dieselmotor. Det er en 105 hesters diesel som ligger bak mye av suksessen til VW Touran i Norge – i tillegg til en moderne DSG automatgirkasse. En liten diesel, trolig en 1,6 liter på 110 hester fra Peugeot/Citroën, kommer i Mazda5 i februar. Den vil gjøre underverker både når det gjelder forbruk og CO2-utslipp. 

Eiertilfredshet
På Motors AutoIndex som måler eiertilfredshet, kommer Mazda ut rett over gjennomsnittet, som nummer 11 blant 22 merker. Motor har prøvekjørt bilen som importørens gjest.