Bilen er svært lettkjørt med et understell som gir gode kjøreegenskaper. Bilen oppfører seg stabilt på veien og er meget retningsstabil. Prisene var også gunstige fra starten av, og virker tilsvarende gunstige på brukte i dag. 
Brytere og instrumenter skiller seg fra japanske konkurrenter med blant annet runde brytere. Giringen er presis og motoren imponerer ved at den er fleksibel og drar godt på et stort turtallsområde, selv med en 1,8 liters motor på 120 hestekrefter. For øvrig er støynivået lavt innvendig.

Mazda6 er 4,7 meter lang med god innvendig plass. Mazda6 oppnår fire stjerner i EuroNCAP. Den har seks kollisjonsputer, ABS-bremser og beltestrammere. Antispinn- eller antisladdsystem var ikke standard på tidligere modeller.  

Autoindex
Ifølge MOTORs Autoindex er Mazda-eierne godt fornøyd med selve bilen og salgsapparatet. I tillegg er de fleste eierne meget godt fornøyd med verkstedene.
Mazda har god teknisk kvalitet. Bilen har hatt litt tendenser til rusting, men den har 12 års garanti mot gjennomrusting, tre års nybilgaranti og tre år mot lakkrust. Hovedservice hver 20 000 km 

Testet januar 2010