Etter bare ti mil på svingete og svært kuperte vestfoldveier kan vi ikke avsi noen bastant dom. Bare slå fast at førsteinntrykket er svært bra. Det ble en fin tur i bil med godt førermiljø, god plass og med en motor som responderte svært villig.

I Norge vil du få Outlander med to motorvalg, enten to- eller firehjulstrekk og begge med 150 hk: Enten 2,0 liter bensin eller 2,2 l diesel. Begge leveres med to- eller firehjulstrekk, manuell eller automat.

Bensinutgavene leveres med CVT automatgir, diesel med sekstrinns automatkasse. Motors prøvetur skjedde med manuelt giret firehjulstrekker med diesel.

OUTLANDER ER RAUST utstyrt alt fra rimeligste modell som koster 300 000 kroner. På standardlista står blant annet bremse- og bakkestartassistent, stabilitetskontroll, anispinn, sikkerhetsseler med strammere og kraftbegrensere, start-stopp-system og et ratt som kan justeres både i høyde- og lengderetning. Frontkollisjonsvarsler og kjørefeltvarsler er ekstra sikkerhetsutstyr.

Bilen er ennå ikke kollisjonstestet av Euro Ncap, men alt annet enn fem stjerner vil være en gedigen skuffelse.

SAMMENLIKNET MED FORRIGE modell er Outlander blitt slanket med 100 kilo, utslippene er noe redusert og motorene har fått et energispareprogram. Mye skal være gjort for å redusere innvendig støy. Og for dem som velger Outlander med sju seter er det blitt bedre beinplass i tredje rad. Utvendige mål er ikke endret.

Sammenliknet med Europa for øvrig, gjør Mitsubishi det bra i Norge. Det er kanskje én årsak til at prisene er vesentlig redusert.

Mitsubishi-eiere er bare sånn midt-på-treet fornøyd. Spesielt opplevelsen med forhandlerne trekker inntrykket ned, ifølge Motors AutoIndex der Mitsibishi siste år har hatt en reell tilbakegang.