Over to millioner Micra er blitt produsert i Europa siden lanseringen i 1982, og for tida finnes det over 10 000 Micra-er på norske skilt. 

God førerplass
Trass i sin beskjedne størrelse byr Micra på overraskende god førerplass. Så ikke mer om plass, det er og blir en liten bil. Nettopp det er ett av argumentene for å velge Micra: En lettkjørt bybil med svingradius på bare 4,65 meter. 

Lave utslipp
Andre argumenter er lave utslipp og en gjerrig bensinmotor som blir hurtig varm og som ikke plager omgivelsene med partikkelutslipp og NOx, slik en dieselmotor gjør. 

Letthåndterlig
På japansk vis er det lett å orientere seg i bilen. Den gir ingen stor kjøreopplevelse, men bilen er letthåndterlig som få. Legger du på noen tusenlapper får du blant annet en parkeringslomme-oppmåler, navigasjon og glasstak, og så blir det riktig så trivelig. 

Sikkerhet
Laveste utstyrsvariant Visia har seks kollisjonsputer, beltestrammere, ESP, cd-spiller med fire høyttalere, AUX-inngang og bluetooth. På Acenta og Tekna øker mengden av utstyr betydelig, blant annet med mulighet for et nedfellbart baksete som gir flatt lasterom. 

Girkasse og motor
Du kan velge mellom manuell femgirs kasse eller trinnløst CVT-gir (som av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig på toppmodellen Tekna). En utgave med kompressormotor med forbruk på sparsomme 0,41 liter på mila og utslipp på 99 g/km kommer seinere i år. 

Farge
Den som savner alternativ til varianter av grått kan med Micra få både grønn, gul, blå, rød og svart bil. 

Autoindex
Motors Autoindex avslører at Nissan-eiere er noe mindre tilfreds med sitt merke enn gjennomsnittet av bileiere. Importøren er i tenkeboksen med hensyn til å utvide garantien til fem år, slik de fleste alt har gjort.