Astra stasjonsvogn, eller Sports Tourer som den nå heter, har alltid vært en bestselger for Opel i Norge. Opel-forhandlerne har grunn til å juble over nykommeren. Bilen er usedvanlig komfortabel og lettkjørt. 

Pris
Prisen på bilen er konkurransedyktig. Billigste utgave, med en 100 hesters bensinmotor, får du fra 232 900 kroner. Vår testbil er en 1,7 liters diesel på 110 hester med bra utstyr til 272 900 kroner. Anbefalt tilleggsutstyr er blant annet bi-xenon hovedlys som gir fantastisk lys på mørke vinterveier, samt bakseter med armlene og åpning til ski. Sportsseter og 18-tommers hjul er mer bortkastet etter min mening. 

God plass i baksetet
Til å være en stasjonsvogn, ser Astra Sports Tourer sportslig ut. Men det viktigste er det praktiske. Plassen i baksetet er bra, noe som skyldes at den er 15 centimeter lengre enn VW Golf stasjonsvogn. Takhøyden er bedre enn i storebror Insignia. Bagasjerommet har vokst, slik at det nå rommer 500 liter med alle setene i bruk. Med bakseteryggene nedfelt får du et lasterom som er hele 1,85 meter langt og rommer opptil 1550 liter. Det er mye for en bil i Golf-klassen. 

Dieselmotor
Dieselmotoren på 110 hester gir 260 Newtonmeter fra godt under 2000 omdreininger. Det er mer enn nok kraft til både akselerasjoner og til vanlig landeveiskjøring med mye last. Det eneste minuset er et usedvanlig stort sprang mellom første og andregir i den sekstrinns girkassen. Resultatet er at bilen nesten ”dør” ved igangkjøringer, spesielt i kulde. 

Astra leveres også med en billigere 95 hesters dieselmotor og såkalt Ecoflex-teknologi hvor blant annet et automatisk stopp/start-system inngår. Dette gir forbruk og utslipp som kommer ned på 0,41 liter på mila og 109 gram CO2 på blandet kjøring. 

Kjørekomfort
Kjørekomforten havner også godt på plussiden. Vi sitter meget godt i førersetet. Vår bil har sportsseter med ekstra justeringsmuligheter som ekstrautstyr. Understellet er en god kombinasjon mellom stabilitet på svingete vei og komfort når det går rett fram. Astra har lavt støynivå i jevn hastighet. Det store informasjonsdispslayet (ekstrautstyr) har ikke automatisk nedblending ved kjøring i mørke og avgir mye lys som er sjenerende.