Dette er nemlig den suverent mest praktiske bilen for alle som daglig sliter med ryggknekker-øvelsen å få unger inn og ut av barnestoler, skikkelig festet i seler og klager over bakseter uten utsikt. Bakdører som åpner ”feil vei”, løser alle disse problemene. 

Stor døråpning
Barn kan selv rusle rett inn gjennom den enorme døråpningen. I baksetet sitter barna høyere enn i forsetene, og for å hindre at dørene kan åpnes under kjøring låses de automatisk når du begynner å kjøre. 

Bra bagasjeplass
Nye Meriva er blitt hele 25 centimeter lenger og det er bra for plassen i bagasjerommet. Reservehjul er ikke lenger standard og det betyr mye plass også under gulvet. Baksetene slås ned med én hånd og du har et stort lasterom med flatt gulv. Rimeligste utgave koster fra 225 000 pluss omkostninger. 

Motor 
Denne rimeligste varianten har en 1,4 liters motor på 100 hk under panseret.
Den har vi ikke kjørt, men frykter den blir litt i veikeste laget med mye last. Den mest interessante motoren i Meriva kommer til høsten. Da får den en 1,3 liters Ecoflex turbodiesel på 95 hester. Fabrikken oppgir 0,42 liter på mila og et CO2-utslipp på 109 gram på blandet kjøring, og et dreiemoment så høyt som 190 Newtonmeter. 

Pris
Prisen på denne bilen er ennå ikke klar, men vi tipper rundt 235 000 kroner. Denne lille dieselen bør gi en perfekt kombinasjon av ytelse og pris og er absolutt verd å vente på. Men det er mer som kan bidra til å gjøre nye Meriva til en større suksess enn dagens. For eksempel utseendet. Førsteinntrykket etter en del mil på tyske veier er dessuten at Meriva har fått et helt annet og mye høyere komfortnivå. 

Også for eldre
Så langt har vi snakket mye om unge barnefamilier som en stor kundegruppe. Men det er ikke bare småbarnsforeldre som setter pris på de store, praktiske døråpningene og høye sitteposisjon. Det gjør også de aller fleste som nærmer seg pensjonsalderen. Stive nakker og rygger er ingen hindring i Meriva.
Motor har prøvekjørt Meriva i Tyskland som importørens gjest.

Testet i Motor nr 4/2010