Dagens Peugeot 207 har ikke solgt så bra som forgjengerne 205 og 206. Fordi den er for stor og dyr?

– Planen for 208 har vært å lage en mindre bil, som har minst like bra innvendig plass og til en mer konkurransedyktig pris, sier prosjektsjef Alain Tranzer til Motor.

Motor har kjørt bilen, som setter hjulene på norske veier i mai. Den kan godt ta tilbake en del av de kundene Peugeot har mistet. Pluss en del nye. Prisen på de rimeligste utgavene er kutter med 20 000–30 000 kroner. Lengden er redusert med sju centimeter, og likevel er plassen i baksetet brukbar for to voksne av normal størrelse – litt lav takhøyde dersom du er over middels høy. Bagasjerommet på 285 liter er faktisk litt større enn i dagens 207.

Men det mest slående inntrykket er utseendet. Innvendig har Peugeot også tatt nye grep. 208 har et uvanlig lite ratt, og instrumentene er plassert slik at du ser dem over rattet, ikke igjennom rattet. Dermed blir de lettere å lese og de føles helt naturlig når du kjører bilen.

 DEN VIKTIGSTE FORBEDRINGEN er en betydelig vektreduksjon. Innstegsmodellen av 208 er 173 kilo lettere enn tilsvarende 207, noe som delvis skyldes at bilen er mindre, mer bruk av lettere, høyfast stål både i karosseri og understell og at minste motor nå er tresylindret.

Vektreduksjonen gir bedre kjøreegenskaper, forbruket og CO2-utslippet blir lavere og en mindre motor kan gi like rask akselerasjon.

Trolig blir den tresylindrete bensinmotoren på 1,2 liter og 82 hester bestselgeren i Norge. Den trekker bra, har et forbruk på 0,45 liter på mila på blandet kjøring, slipper ut bare 104 gram CO2 per kilometer. Også dette er et dramatisk kutt sammenliknet med 207. Fra 185 000 kroner koster denne utgaven, men da er for eksempel ikke klimaanlegg standard. Komforten ellers er bra. Antisladdsystem er standard og for noen tusenlapper får du et system som lukeparkerer bilen for deg.

Skal vi klage på noe, må det vær at den tresylindrete motoren gir noe mer støy og at girkassen har lange og litt upresise girbevegelser.

Billigste utgave av 208 kommer med en 1,0 liter motor på 68 hester. Sterkere dieselmotorer er også på programmet, men vi har inntrykk av at dieselinteressen er i ferd med å avta for små bybiler.

Peugeots kanskje største utfordring i Norge er at eierne er langt under gjennomsnittlig tilfreds med merket. Det viser Motors AutoIndex.

Motor har prøvekjørt bilen som Peugeots gjest.