Nær 80 prosent av 508-bilene som skal selges i Norge vil være stasjonsvogner. Den nye stasjonsvogna vil ikke bare ha plenty med plass. Den er også den mest elegante vi har sett på lenge. Og de som påstår at utseendet ikke teller, vet ikke hva de snakker om. 

God beinplass
Plassen er også viktig, selv om stamkunden trolig vil være en mann i 50-åra med barn som er ute av redet. Akselavstanden er økt med nesten ti centimeter, noe som gir mer beinplass i baksetet. Bagasjerommet i stasjonsvogna er på hele 660 liter. Det er størst i klassen. 

God innvendig kvalitet
Peugeot har lyktes med å bedre den følte kvaliteten innvendig. Instrumentene er usedvanlig lettleste. I Norge blir trolig utgaven med såkalt Active-utstyr den mest kjøpte. Da er blant annet et panoramaglasstak på hele 1,6 kvadratmeter, elektrisk korsryggstøtte med massasje, parkeringshjelp på et stort display på dashbordet og automatiske vinduspussere standard. 

Kjørefølelse
Kjørefølelsen er ikke til å ta feil av. De litt myke kløtsj- og girbevegelsene og den relativt myke fjæringen ville jeg kjent igjen om jeg ikke visst hva slags bil jeg satt i. Støynivået er vanskelig å bedømme etter to dagers kjøring på spanske veier, men i bensinutgaven på 156 hester virker det usedvanlig lavt. Litt mer støy er det i dieselutgaven på 140 hester. 

Den mest solgte modellen i Norge blir 1,6 eHDi på 112 hester med en elektronisk styrt manuell girkasse som fungerer som en automat. Denne bilen har en startpris på 307 900 kroner som stasjonsvogn. En VW Passat med omtrent samme motor og utstyr, men med manuelt gir, starter på omtrent 310 000 kroner. Bokstaven e foran HDi betyr at den blant annet har et avansert stopp/start-system og andre detaljer som skal spare diesel og gi lavere CO2-utslipp. 

Andre høydepunkter
Vekten på bilen er kuttet med 45 kilo. Neste år kommer det en 508 dieselhybrid, der den 163 hk sterke dieselmotoren driver forhjulene og en 37 hesters elektromotor driver bakhjulene. Forbruket blir rundt 0,38 liter på mila.