Her gjelder det først og fremst å ha det morsomt. Nyttefaktoren er lav. 

Å gi en saklig vurdering av Peugeot RCZ ut ifra vanlige kriterier, gir liten mening. Det ville blitt mange ord om lite bagasjerom (selv om det er litt større enn i konkurrentene Audi TT og VW Scirocco og bakseteryggene kan slås ned), to trange bakseter og vanskelig inn- og utstigning. Men lar vi følelse ta over så blir det noe annet. 

Lettkjørt bil
Peugeot-designerne har for det første hatt mer enn ett øye på Audi TT, og det er slett ikke negativt. At designstudien fra Frankfurt-utstillingen i 2007, med de to karakteristiske bulene i taket, ville komme på veien, var det få som trodde. Men slik ble det altså. Førerplassen passer oss som hånd i hanske. Setene har god sidestøtte, rattet kan justeres i helt riktig posisjon, samtidig som gir og pedal-betjening gjør bilen lettkjørt. 

Sportslige kjøreegenskaper
Bilen er konstruert på mye av det samme understellet som Peugeot 308, men sporvidden er bredere, hjulene er større og tyngdepunktet lavere. I tillegg til en annen justering av hjulopphenget, bidrar dette til sportslige kjøreegenskaper. Til tross for litt tung styring, er bilen lettkjørt. Følelsen av komfort er absolutt til stede. Faktisk i så stor grad at vi  til å begynne med mistenkte bilen for å bli for myk og ustabil i krappe svinger. Men så viser det seg altså at den ligger klistret til veien også når den får litt juling i svingene. 

Motor
Motoren i denne bilen er en 1,6 liters bensin med turbo som yter 156 hester. Til mitt behov er den mer enn sterk nok. Men så skal det innrømmes at min kjørestil med årene er blitt relativt sedat. Rask svingkjøring vengter jeg med til jeg er på bane eller lukket vei. 

Pris
Prisen starter på 369 900 kroner. Noen vil hevde at 0–100 km/t på åtte sekunder ikke er en sportsbil verdig, og heller går for 200-hesters utgaven som gjør det samme på 7,5 sekunder. Den koster 100 000 kroner mer. Da sier det seg selv at de fleste vil falle ned på den samme utgaven som oss. Hvor mange det blir er ikke lett å tippe. Peugeot har riktignok en god tradisjon på å selge mange kabriolet-utgaver, men dette blir noe helt annet. En Audi TT, riktignok med noe mindre utstyr, koster bare 50 000 kroner mer. Den er godt innarbeidet, har en høy stjerne hos mange, men selger bare 25 eksemplarer i året. Så et marked å bli feit av er dette uansett ikke.