Nå skal en rimelig 140-hesters utgave friste flere kjøpere.

Quattro har i mange år vært et solid varemerke for Audi med firehjulstrekk og har supre egenskaper på vinterføre. Det fungerer fortsatt: Med permanent firehjulstrekk er det ikke bare framkommeligheten på dårlig vei som imponerer. Også stabiliteten i snø og slaps gjør turen til hytta til en drøm, sammenliknet med en bil som trekker på to hjul.

Lavere prisklasse

Nå er Q3 her med en toliters dieselmotor på 140 hester. Det betyr at bilen havner i en prisklasse som er aktuell for mange flere kjøpere.

Du får den i en «billigutgave» med forhjulstrekk og manuelt gir fra 381 000 kroner. Jeg synes den bør ha firehjulstrekk for å leve opp til sitt gode navn og rykte. Da snakker vi om priser fra 421 300 kroner. Plusser du på sjutrinns s-tronic automatgir i tillegg – noe de fleste velger – er vi oppe i 451 000 kroner.

Bare litt større enn Golf

Audi Q3 er ikke en stor bil. Den er 4,39 meter lang og bagasjerommet er bare litt større enn i en VW Golf. Sånn sett er det ikke mye bil for pengene. Standardutstyret er heller ikke imponerende. Det er enkelt å plukke utstyr for 50 000–100 000 kroner. Hengerfeste og metallic-lakk koster til sammen 17 000 kroner.

En teknikkpakke med blant annet xenon-pluss lykter, fartsholder og oppgradert lydanlegg koster 15 900. S-line sportspakke og eksteriørpakke, med lakkerte støtfangere, utbygde kanalskjørt, sportsseter, 18-tommer hjul og litt til, koster til sammen 48 000 kroner. Men så har du komforten, følelsen av sikkert veigrep og utstyret.

Stor nok motor

Motoren på 140 holder i godt monn for Q3, dersom du ikke er på jakt etter en sportsbil. Den har et godt dreiemoment og gir samtidig et forbruk på under 0,6 liter på mila dersom du ikke er for hard på gassen. Det innvendige støynivået er lavt, men vår bil har 18-tommers hjul som ekstrautstyr. Det ser fint ut, men er nødvendigvis ikke er et pluss for komforten. Dårlig vei merkes som små uroligheter i understellet. Sportssetene passer oss utmerket.