De første eksemplarene av BMW i3 er på vei til norske kunder nå. Men allerede før årsskiftet hadde BMW-importøren rundt 2500 kunder på bilen.

Elbil fra bunnen av

Da BMW bestemte seg for å lage en elektrisk bil, ble det fra bunnen av. I3 har ikke bare et spennende utseende med bakdører som åpner «feil vei» og gjør innstigningen superenkel. Også interiøret er spennende og annerledes enn det du finner i tradisjonelle biler. I tillegg er i3 meget lettkjørt og du får premium-følelse bak rattet.

Bygget i karbon og plast

Bilen er i stor grad bygget i kullfiber og plastmaterialer for å gjøre den lett. Den veier bare 1190 kilo (elektriske Ford Focus veier 1700), noe som bidrar til at den skal være god for 160 kilometer på en lading i praktisk bruk i Norge. Som i andre elektriske biler imponerer akselerasjonen fra stillestående. Det skyldes at maksimalt dreiemoment oppnås med en gang du trykker på gassen. Den elektriske motoren yter 170 hester.

Elektrisk luksus

Det er liten tvil om at en elbil fra et såkalt premium-merke kan bli en suksess i Norge. Med denne kan fruene i Holmenkollen kjøre elektrisk. Det eneste som krever litt tilvenning er de regenerative bremsene, som slår kraftig inn når du slipper gasspedalen. Hensikten er å produsere mest mulig strøm tilbake til batteriet. Prisen fra 237 000 kroner pluss registreringskostnader og  dekkpakke, er overraskende lav, tatt i betraktning de dyre materialene som er brukt i bilen.

Kan leveres med bensinmotor

En liten tosylindret bensinmotor, som lader batteriene under kjøring, kan leveres som ekstrautstyr. Da er imidlertid i3 ingen ren elbil lenger, den får fulle avgifter og prisen blir omtrent den dobbelte i Norge.