Spesielt fronten med lys i tre høyder høster anerkjennende bemerkninger. Men hele eksteriøret virker veldreid.

Førermiljøet er trivelig. Trass i lange bein, sitter jeg godt i faste seter. Brytere og skjermer er plassert slik jeg venter å finne dem og ikke har jeg problemer med å avlese dem. Bryteren som skifter fra firehjulstrekk til forhjulsdrift, eller til lock-posisjon under særs vanskelige forhold, er praktisk plassert. Ryggekameraet gir skarpe bilder på en stor skjerm.

Med seter i bakre stilling er det ikke spesielt god plass i baksetet. Bagasjerommet er ikke av de største, heller ikke om hiver ut det relativt store, kompakte reservehjulet. Bakseteryggen har praktisk åpning for eksempelvis ski.

MOTOR-MULIGHETENE ER mange. Testbilen har en 115 hesters dieselmotor med manuelt sekstrinns gir. Når du først blir fortrolig med at den krever litt raust gasspådrag, viser bilen seg å være både energisk og lettkjørt. Med cruisekontrollen innkoplet er C4 Aircross et hyggelig langturfølge.

Vi har også kjørt utgaven med 150 hk og automatisk styrt girkasse. Den trekker tunge lass, men girskiftene er trege.

Bilen har både stopp/start- og system som gjenvinner energien ved bremsing som standard på alle modeller.

CITROËNS STORE PROBLEM er eiere som er mindre tilfreds enn gjennomsnitt. Det viser Motors AutoIndex. Men Citroën har hatt framgang siste året. Særlig gjelder dette oppfatningen av servicen på verkstedene. Her opplever citroëneiere velvilje og imøtekommenhet, ikke minst i garantispørsmål.