For det første har bilen et kjempestort frontvindu som strekker seg bakover på taket. Det betyr en flom av lys inn i kupeen og en usedvanlig god oversikt over trafikken utenfor. Et stort glasstak gjør livet lyst for baksetepassasjerene. To store multimedieskjermer i dashbordet gir deg en komplett oversikt over alt fra radio og navigasjon til klimaanlegg og telefon. Her kan du kople deg til internett, sende eposter, laste inn dine egne bilder, se alt som befinner seg rundt bilen når du rygger, styre farts- og avstandsholderen og mye mer. Ikke alt kan gjøres under kjøring – for å lese epost må bilen for eksempel stå stille – men det er likevel et tankekors med så mange fikle-muligheter som kan ta oppmerksomheten bort fra veien (se reportasje side ??).

TRASS I KOMPAKTE utvendige mål – den er 4, 43 meter fra støtfanger til støtfanger – så har den imponerende plass i baksetet og bagasjerommet. Ingeniørene har utviklet en ny plattform med ekstra lang akselavstand og det sørger for den gode beinplassen bak. Med fem seter i bruk tar bagasjerommet 537 liter. De tre baksetene pluss passasjersetet foran kan legges ned. Bilen har 16 oppbevaringsrom for småsaker rundt i kupeen.

C4 PICASSO KOMMER i norske butikker i slutten av august med priser fra 259 900 kroner med en 90 hesters turbodiesel. Vår testbil har en 115 hesters turbodiesel. Noe mer trenger du egentlig ikke hvis du er på jakt etter en familiebil som først og fremst er praktisk. Den gir ikke de heftige akselerasjonene, men har godt drag i landeveishastigheter. Forbruket med sekstrinns manuell girkasse oppgis til bare 0,4 liter på mila og CO2-utslippet 105 gram per kilometer. For å nå dette lave forbruket har ingeniørene blant annet kuttet vekten på bilen med 140 kilo sammenliknet med forrige modell.

Mange vil sikkert velge bilen med sekstrinns automat – eller automatisk styrt manuell girkasse, som det egentlig er. Den gir faktisk ingen økning i bilens forbruk og CO2-utslipp, og koster bare 5000 kroner ekstra.

Sjuseter-utgaven C4 Grand Picasso kommer på slutten av året.

Motor har kjørt bilen i Portugal som Citroëns gjest.