Dacia eies av Renault, produseres i Romania og har vært i salg i Finland og Sverige i noen år. Til Norge kommer den nå fordi den er billig og fordi Renault selv ikke har en bil i det sterkt økende firehjulstrekksegmentet.

På prislappen står det fra 259 900 kroner, men inkludert frakt, vinterhjul og hengerfeste passerer den nok 280 000 kroner. Likevel: En Nissan Qashqai 4x4 med dieselmotor koster 380 000 med det samme utstyret.

Dacia Duster har en dieselmotor på 109 hester fra Renault. Den gir kraft nok, og har et forbruk på 0,56 liter på mila på blandet kjøring. Den sekstrinns manuelle girkassa har et førstegir med svært lav utveksling. Det fungerer som er rent krabbegir, men er utmerket når du skal trekke i gang med tung henger (opptil 1500 kilo). Igangkjøring med tom bil skjer best på andregir.

Firehjulstrekket er det samme som sitter i Qashqai. Med et lite ratt mellom setene kan du velge om du vil kjøre med bare forhjulsdrift, automatisk firehjulstrekk eller i en såkalt ”lock”-funksjon som skal sørge for enda bedre fordeling av trekkraften til de hjulene som har best grep. Bakkeklaringen på over 20 centimeter er på linje med de beste.

HVORFOR SÅ BILLIG? Den lages i et land med meget lave arbeidskostnader. Den er også enklere utstyrt. Den har klimaanlegg, men det er manuelt. Rattet kan ikke justeres i lengderetningen. Duster har ikke ryggekamera eller ryggevarsler. Stålfelger er standard. Den er 200 kilo lettere enn VW Tiguan, noe som gir litt gunstigere avgifter. Et skikkelig reservehjul er standard. Kraftige takrails får du på kjøpet.

Duster mangler flere av de aktive sikkerhetssystemene som driver prisen i været, men den har antisladdsystem, kollisjonsputer foran og på sidene. I EuroNcaps kollisjonstest får den bare tre av fem stjerner. Den trekkes mye for sikkerheten for fotgjengere og for at den testete utgaven ikke hadde ESP-system – som den leveres med i Norge. Men den fikk også trekk for høy belastning på brystet og nakken til føreren.

I nødstoppstatistikken til tyske ADAC, kommer Dacia ut med gjennomsnittlige resultater. Våre kolleger i svenske Vi Bilägare skryter av rustbeskyttelsen. Å spå verditapet i Norge er vanskelig. Normalt vil et nytt, ukjent bilmerke ha stort verditap, men i motsatt retning er en rimelig bil med firehjulstrekk svært populær på bruktmarkedet.