Du behøver ikke sparke på riktig – bare føre foten inn under støtfangeren. Har du bilnøkkelen i lommen åpner luken seg som ved et trylleslag. Nyttig når du har armene fulle av bæreposer eller ikke vil ta i et skittent håndtak.

Dagens Kuga var er fire-fem år gammel og skulle derfor ha levd minst et par år til. Men Ford har bestemt seg for å selge den samme bilen over hele verden – i Norge, i USA, i Kina – derfor måtte det lages en ny. Det eneste som er forskjellig er navnet. I Norge heter den Kuga, i USA Edge. Amerikansk og europeisk bilsmak har alltid vært forskjellig, derfor har en slik oppskrift sjelden gitt suksess. Nye Ford Kuga kan faktisk bli et unntak.

Den er lengre enn den gamle, noe som gir bedre beinplass i baksetet og større bagasjerom. Den er også litt lavere og har fått et mer elegant utseende. Firehjulstrekken er forbedret (40 sensorer måler veigrepet hvert 16 millisekund eller noe sånt) for å styre mest mulig av trekkraften til hjulene med best grep. Bakkeklaringen er mellom 20 og 12 centimeter avhengig av om bilen er tom eller fullastet. Likevel trives nok Kuga aller best på veien. For det inntrykket som sitter igjen etter å ha kjørt bilen er følelsen av komfort. Støynivået i kupeen er betydelig lavere enn tidligere og fjæringen er minst et par hakk mykere enn vi husker fra dagens Kuga. Slik det nødvendigvis må bli når den skal tekkes amerikanske kjøpere. Er du på jakt etter en mer sportslig og fast kjørefølelse, kan det hende du blir skuffet.

Nye Ecoboost bensinmotorer med turbo skal kutte forbruket med 25 prosent, ifølge Ford. Den yter 182 hester og blir relativt dyr her hjemme. En 140 hesters diesel blir nok bestselgeren, med en startpris på 382 500 kroner når bilen har Titanium-utstyr og firehjulstrekk. Med et dreiemoment på 320 newtonmeter passer den bilen helt utmerket. Legger du på i overkant av 20 000 kroner får du en dobbeltkløtsj automatgir som skifter rakt, uten effekttap, slik at du skal kunne kjøre på rundt 0,62 liter på mila, ifølge Ford. Ikke bli overrasket om det er høyere på norske vinterveier.

Av det nye utstyret som finnes på Kuga, nevner jeg Ford Synk. Det kopler seg opp mot mobilen din og utretter små mirakler: Du kan stemmestyre musikken på telefonen og selvfølgelig hvem du ringer til. Synk leser opp tekstmeldingene for deg. Det ringer dessuten opp alarmsentralen hvis du bli utsatt for en ulykke og angir deretter hvor bilen befinner seg slik at ambulansen finner deg.

Kuga er på plass hos norske forhandlere i disse dager. Den kommer etter hvert også med forhjulstrekk med et priskutt trolig rundt 75 000 kroner.