Hyundais Europasjef Alan Rushforth er meget opprømt over den nye bilen. Han sammenlikner den gjerne med VW UP og sier at den har større bagasjerom,  lavere innvendig støy, romsligere i baksetet og har bedre garantier.

Kia er konkurrenten

Likevel er det nok Kia Picanto som er den største konkurrenten i Norge. Den har gjort suksess blant annet på grunn av et spennende utseende. Så får vi se om mer elegante Hyundai i10 vinner denne kampen når bilen nå lanseres for fullt i Norge.

Våre første mil bak rattet avslører i hvert fall at den er blitt en ganske så trivelig og komfortabel bil, med god innvendig plass til bare å være 3,67 meter fra støtfanger til støtfanger. Den har også utstyr som vi hittil bare har sett i  dyrere biler. Nye i10 har for eksempel varme i rattet, fartsholder, nøkkelløse dører, dekktrykkvarsler og automatisk klimaanlegg.

Tre eller fire sylindre

Under panseret finner du en tresylindret bensinmotor på 66 hester eller en firesylindret på 87. Førstnevnte bruker bare rundt 0,4 liter på mila, men støyer noe mer. Produksjonen av bilen flyttes nå fra India til Tyrkia.

Prisen i Norge er ennå ikke klar, men skal den konkurrere med Picanto, bør den starte et sted mellom 130 000 og 140 000 kroner.