Det er Lexus’ sjefingeniør Yosihiko Kanamori selv som forteller denne historien. At Lexus GS ikke klarte å skremme motstanderne vekk fra det venstre feltet på Autobahn, er nå blitt til en ny Lexus GS med en betydelig mer aggressiv front. Ingen tvil om at BMW og Audi er de viktigste konkurrentene.

Men det er mer enn utseendet med nye GS 450h. Nå har den også fått et større bagasjerom, 405 liter, men likevel betydelig mindre enn hos konkurrentene. I interiøret finner du både skinn, tre og bambus. Ja du leste riktig. Bambus er et nytt, økologisk materiale som Lexus har tatt i bruk i rattet, håndbundet av en spesialist på fabrikken.

Hybridsystemet, med en V6 bensinmotor og en elmotor som til sammen gir 345 hester, er hjertet i bilen. Dette er mer kompakt og effektivt enn tidligere, noe som gir et forbruk på 0,59 liter på mila på blandet kjøring. Et tilsvarende lavt CO2-utslipp og NOx-utslipp gir gunstigere avgift og et betydelig priskutt. Men ikke mer enn at vår F-Sport utgave koster litt over én million.

OPPLEVELSEN AV KOMFORT og sportslighet overgår det meste. Hybridsystemet sørger for mye krefter fra bunnen av turtallsregisteret. Automatgiret, som også kan betjenes manuelt, skifter mykt og komfortabelt. På svingete veier styrer bakhjulene sammen med forhjulene og gjør styreresponsen meget god.

Det eneste ekstrautstyret du kan velge til denne modellen er metalliclakk og soltak. Alt annet er standard. Vi har ikke plass til å gjengi utstyrslisten her, men velger å nevne noe av det mer spesielle: Svingbare LED hovedlys. Aktiv lukking av grillen for raskere oppvarming på kalde vinterdager. Klimaanlegg som bare gir luft til seter som er i bruk. Luftanlegget som lager nano-e-ioner(?) som sendes ut i kupeen og skal være godt for både hud og hår. Verdens største multimedieskjerm på dashbordet. Førersete med innebygd lufting som kan justeres 18 veier. Mulighet for å trekke henger på opptil 1500 kilo.

INGEN TVIL OM at GS 450 er en verdig motstander til BMW og Audi. Ikke minst får du et kjøretøy som kun få har. Fra lanseringen i sommer og ut året skal det bare selges et 20-tall biler. Begrensningen for Lexus i Norge er at du kan telle forhandlerne på ei hånd.