«Jinba ittai», sier Mazdas ingeniører når de utvikler en ny modell. Det betyr noe sånt som «hest og rytter i ett». Oversatt til bilspråk betyr det «bil og sjåfør i perfekt harmoni». Og det er akkurat den opplevelsen du får i nye Mazda 3. På veien er bilen presis og stabil, lystrer styringen kjapt. Samtidig er girbevegelsene korte og presise og førersetet nesten som i en sportsbil.

Perfekt harmoni

Det er dette Mazda mener med perfekt harmoni mellom bil og fører. Samtidig er kjørekomforten overraskende god. Ikke minst lavt innvendig støynivå, til tross for at vår bil er utstyrt med 18-tommers hjul. Riktignok piggfrie vinterdekk. Med standard 16-tommer hjul vil komforten trolig være enda et hakk bedre.

Snakker ikke om elektrisk

Mazda snakker ikke mye om elektriske biler og hybriddrivverk. Derimot har de tatt i bruk såkalt SkyActive teknologi. Det vil si nye dieselmotorer med lavt forbruk,  lavt utslipp av NOx, som tradisjonelt gir høy by-forurensning fra dieselbiler. Ingeniørene har kuttet 150 kilo av bilens vekt, noe som er positivt både for forbruk og kjøreegenskaper. Nye, mer effektive girkasser og nye bensinmotorer skal kutte forbruket til omtrent det vi kjenner fra moderne dieselmotorer.

Og det virker i praksis. Uten å kjøre spesielt økonomisk, noterte vi et forbruk på blandet kjøring på 0,47 liter på mila med vår 120 hesters bensinutgave. Det er på linje med det vi tidligere har sett hos Toyota Auris Hybrid.

Mye bil for pengene

Nye Mazda 3 gir deg mye bil for pengene. Med en 100 hesters bensinmotor starter den på 217 800 kroner, pluss registreringskostnader. Vår testbil med 120 hesters bensinmotor og topp utstyrspakke, koster fra 261 800 kroner. Det føles som et godt kjøp. Bilen har det som skal til for å videreføre suksessen som firehjulstrekkeren Mazda CX-5 startet for et par år siden.