PHEV høres mystisk ut, men betyr bare at den har en liten batteripakke som kan lades i kontakten hjemme, samt to elektriske motorer – en foran og en bak – som driver hjulene. Med fullt batteri kan du kjøre elektrisk i opptil 50 kilometer (vi klarte rundt 40) før bensinmotoren starter og lader batteriene. De elektriske motorene yter 82 hester hver, men trenger du ekstra kraft trår bensinmotoren på 121 hester hjelpende til.  

Mer lading, billigere drift

Hvor billig du kjører avhenger av hvor flink du er til å lade. Vår erfaring er en tur fra Eidsvoll til Charlottenberg i Sverige og tilbake med et forbruk på 0,33 liter på mila – en strekning på i overkant av 20 mil. Det er bra på en så stor bil med fem stykker og harry-bagasje. Har du stort sett småturer, kan du altså kjøre uten å bruke bensin i det hele tatt. Det tar rundt fem timer å lade opp igjen batteriene hjemme.

Stillegående

Outlander PHEV er stillegående og vi merker nesten ikke om det er bensinmotoren eller de elektriske motorene som driver bilen. Til sammen gir motorene en maksimal effekt på 162 hester og det holder bra for oss. At bilen har automatgir gjør komforten enda bedre.

Elmotoren stjeler litt plass i bagasjerommet, men størrelsen er helt grei. Fabrikken oppgir 463 liter, mot 477 liter i vanlige Outlander. To barn i seter pluss en voksen får fint plass i baksetet. I motsetninger til en del andre hybridbiler, kan Outlander trekke henger opp til 1500 kilo. Siden vi har kjørt bilen på sommerføre, har vi ingen erfaring med hvordan firehjulstrekken fungerer på dårlige vinterveier.

Vrien navigasjon

Det er litt vrient å lære seg navigasjonssystemet i bilen, men det er selvfølgelig en vanesak. Et nyere kart burde det uansett vært i systemet. Kartet her hadde ennå ikke fått med seg at Riksvei 2 ble til E16 for et par år siden.

Standard utstyr i testbilen er ellers DAB-radio, elektrisk lukking av bakluken, xenon hovedlys, fartsholder, skinnseter og en god del mer.

Mitsubishi PHEV:

• Pris: 459 900,- + reg. Kost (Instyle+).
• Motor: 2,0 lit. 4. syl turbo 121 hk/ elmotorer 82 hk, 0,19 l/mil. 44 g CO2. 11,0 sek 0– 100 km/t.
• Lengde: 4,65 m

Liker:
• Kjørekomfort
• Forbruk

Liker ikke:
• Navigasjon