Peugeot 508 SV er allerede en solid konkurrent i det viktige stasjonsvognsegmentet. Med 508 RXH tar Peugeot enda et skritt videre: Den har et hybriddrivverk som består av en dieselmotor på 163 hester som driver forhjulene og en elektromotor på 37 hester som driver bakhjulene. En sekstrinns elektronisk styrt manuell girkasse styrer det hele.

Det betyr enkelt og greit at du får firehjulstrekk på kjøpet, samtidig som bilen slår stort sett alle konkurrenter når det gjelder forbruk. Produsenten oppgir 0,41 liter på mila på blandet kjøring. Under vår prøvekjøring lå mer rundt 0,55 liter på mila. Ikke dårlig det heller. Hvor godt dette firehjulstrekksystemet fungerer sammenliknet med mer tradisjonelle firehjulstrekkere har vi ikke hatt mulighet til å teste skikkelig ennå. Men det lille vi har prøvd viser at det kan gi en god bedring av framkommeligheten på vanlige vinterveier. Det hjelper også at bakkeklaringen er litt høyere enn på en vanlig stasjonsvogn.

KJØREOPPLEVELSEN PREGES ellers av at 508 RXH har mye krefter og et meget solid dreiemoment. Både dieselmotoren og elmotoren jobber for fullt når du gir full gass. Det betyr at du har 200 hester og 450 Newtonmeter til rådighet. Girkassen er vi imidlertid ikke like gode venner med. Den skifter skremmende tregt når vi ønsker full akselerasjon. På langkjøring byr bilen på høy komfort og girkassen fungerer betydelig bedre. Vi sitter bra og bilen er godt utstyrt allerede fra rimeligste utgave.

Med et lite ratt på konsollen mellom setene kan du velge kjøremodus: Auto, som velger beste mulige fordeling av kreftene mellom dieselmotoren og elmotoren, Sport, som alltid gir deg maksimal effekt, 4WD, som hele tiden gir deg drift både foran og bak, og ZEV som gjør at du kjører bare på strøm fra batteriene. Vår bil klarte ikke mer enn noe hundre meter som ren elbil.

Hybridsystemets batterier og elmotor stjeler noe plass i bagasjerommet. På 508 RXH er det bare 400 liter. Til sammenlikning tar VW Passat Alltrack 588 liter i sitt bagasjerom og en vanlig Peugeot 508 stasjonsvogn 560 liter.