Octavia er en kjempeoverraskelse. Tidligere har det vært en god bil for en rimelig penge. Nå er den helt i klasse med sine brødre VW Golf og Audi A3. I en sammenlikningstest som vår tyske kollega AutoBild gjorde for noen uker siden, slo faktisk Octavia knockout på sine mer berømte brødre.

Octavia er stor. Den nye modellen er nesten ti centimeter lengre (4,66 meter), er bredere og har større akselavstand enn den forrige. Det gir bedre beinplass i baksetet og et bagasjerom på hele 590 liter. Golf har til sammenlikning 380 liter. I størrelse passer sammenlikningen med VW Passat bedre. Den er 4,76 meter lang og har et bagasjerom på 565 liter.

DEN STØRSTE OVERRASKELSEN er kjøreegenskapene. Nye Octavia er meget kompakt og stabil på veien, samtidig som fjæringen er komfortabel og støyen innvendig meget lav. Setene passer oss perfekt og føreplassen er usedvanlig oversiktlig. Den store berøringsskjermen har eksemplarisk betjening, der de forskjellige menyvalgene kommer til syne når hånden din nærmer seg skjermen.

Er du på jakt etter en bil med avansert utstyr, får du nå like mye av det i Skoda Octavia som i VW eller Audi. Vår bil, med Elegance utstyrspakke, har filskiftvarsler, svingbare xenonlykter med automatisk fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, cruisekontroll med radar avstandsholder, parkeringshjelper, aktiv styring som holder bilen i veibanen … og sier ifra hvis du fristes til å slippe rattet for lenge. Listen er enda lengre.

Midt i alle superlativene skal det nevnes at vi har kjørt den dyreste Octavia-utgaven med en 150 hesters turbodiesel som gir massevis av krefter. En rask og presis dobbeltkløtsj automatgirkasse, som også kan styres manuelt med hendler på rattet, setter prikken over i-en når det gjelder kjøreopplevelse. Vår bil koster 321 500 kroner før leveringskostnader legges på. Den rimeligste utgaven, med en 105 hesters bensinmotor, er nesten 100 000 rimeligere. Dieselmotoren på 105 hester, som koster 5000 kroner mer, har vi derimot kjørt flere ganger. Den er overraskende god.

I sommer kommer Octavia stasjonsvogn som vil koste 12 000 kroner mer og trolig stå for rundt 70 – 80 prosent av salget.