Praktisk, rimelig og med gode kjøreegenskaper. Dessuten ser den slett ikke ille ut heller. Det er kort oppsummert hva du får i Skoda Rapid Spaceback. Da den dukket opp for et års tid siden, var det i sedan-form med stor bakluke. Rapid-utgaven er enda et hakk mer praktisk, med god beinplass i baksetet og et bagasjerom på 415 liter. VW Golf har til sammenlikning 380 liter. 

Rett over 200.000 kroner

Den aller billigste Rapid Spaceback koster fra 204 900 kroner. Da sitter det en 86 hesters bensinmotor under panseret. Den kan kanskje bli litt i minste laget, så plusser du på 15 000 kroner for en 105 hester er det et bedre valg. Det er en liten turbomotor som takket være et dreiemoment på 175 newtonmeter trekker imponerende bra på lave turtall. Økonomisk sett skal du lete lenge etter et bedre bilkjøp i Norge i dag.

God kjøreopplevelse!

Rapid har så gode kjøreegenskaper at den kan gi deg en kjøreopplevelse som ikke står mye tilbake for Golf. Styringen er presis er presis, understellet stabilt og sikkert på svingete landeveier, samtidig som det gir god komfort på langkjøring. Sett på denne bakgrunn, er utgaven med 122 hesters bensinmotor og den superraske DSG automatgirkassen er spennende valg. Vår bil hadde dette og bød derfor på ganske spennende kjøreopplevelser. Det betyr imidlertid at prisen blir godt over 250 000 kroner før bilen er klart på veien med vinterhjul. Vi noterte et bensinforbruk på 0,56 liter på mila, og det er ikke så ille på en bensinmotor. Med dieselmotor skryter Skoda av forbruk helt ned i 0,39 liter på mila.

Skoda Rapid:

• Pris fra: Kr 220 300,-. Motor: 1,2 lit bensin turbo, 105 hk, 175 NM. 

• Drivverk: Forhjulstrekk, 6. trinn manuelt gir.

• Prestasjoner: 0,50 l/mil. 116 gr. CO2. 10,2 sek. 0-100 km/t. 

• Lengde: 4, 30

Liker: Prisen, kjøreegenskapene

Liker ikke: DSG automatgir bare på dyreste modell