Det er ikke mer enn fire år siden forrige Forester kom på markedet. Likevel har Subaru funnet tiden moden til å lansere en ny bil. Fra å være det noe ynder å kalle en pensjonistbil, tar den steget fra å være mindre stasjonsvogn, mer SUV.

Nye Forester er tre-fire centimeter lenger og har noen centimeter større akselavstand. Det gir bedre beinplass i baksetet og pluss 55 liter i bagasjerommet. Du sitter litt høyere, noe som både gir enklere innstigning og bedre oversikt. Førsteinntrykket på landeveien er en bedring både i fjæringskomforten og det innvendige støynivået. De nye setene gir også er et godt bidrag til komforten. Foreløpig har jeg hatt en avslappet kjøretur i bilen med 150 hesters bensinmotor og automatgir. Støyen, som tidligere var et ankepunkt mot boksermotoren, er ikke lenger noe problem.

DET SOM SKILLER Forester fra de fleste konkurrentene i SUV-segmentet, er permanent firehjulstrekk. Har du vanskelige kjøreforhold, kan en bil som hele tiden trekker på alle fire hjul gi deg noe bedre framkommelighet enn biler der firehjulstrekket koples ut og inn. X-mode heter et nytt systemet som skal gi Forester med automatgir enda bedre grep på vanskelig underlag i lave hastigheter. Du trykker på en knapp på dashbordet og får blant annet raskt 50/50 fordeling av grep foran og bak, og automatisk nedkjøring i bratte bakker der bilen selv holder hastigheten og regulerer grepet best mulig.

Forester har 22 centimeter bakkeklaring, automatisk nivåregulering bak og et skikkelig reservehjul som standard. Den trekker henger på 2000 kilo og har tauekontroll som motvirker sleng på hengeren.

I motsetning til en del SUV-konkurrenter, som fås med tohjulstrekk til en rimelig penge, er det bare firehjulstrekk som gjelder for Subaru. Det betyr at billigste utgave med 150 bensinmotor og manuelt gir koster fra 374 900 kroner pluss rundt 10 000 kroner i registreringsomkostninger og vinterhjul.

Rimeligste diesel-modell koster 4000 kroner mer. Men dette er priser som uansett tåler sammenlikningen med konkurrentene.