Siden Corolla ble lansert i 1966 har Toyota solgt rundt 39 millioner biler i denne klassen. God driftssikkerhet og høy kundetilfredshet har vært de fremste kjøpsargumentene. Kjørekomforten har vært så som så.

Heller ikke da Auris tok over i 2007 klarte Toyota å tilby den samme gode kjørefølelse som i Golf. Desto større blir overraskelsen med den nye. Vi hører det allerede idet vi lukker døra. Lyden er myk og behagelig. Det innvendige støynivået er lavt. Fjæringskomforten langt bedre enn det vi husker fra den utgående Auris-modellen. Til og med på underlag med hardkjørt og ujevn snø og is gjør fjæringen jobben på en utmerket måte. Setene er de beste fra Toyota så langt, og den store skjermen på dashbordet gir god oversikt over radio og navigasjon. Turtelleren er byttet ut med et instrument som viser hvor effektivt og sparsommelig du kjører.

RUNDT 70 PROSENT av kjøperne kommer trolig til å velge Auris med hybriddrivverk. Årsaken er først og fremst at CO2-utslippet på bare 87 gram og ubetydelig NOx-utslipp bidrar til lav engangsavgift og en pris fra 251 000 kroner før frakt og registreringskostnader. Det er gunstig.

Når både bensinmotoren og elmotoren jobber sammen, har du 136 hester til rådighet og vil oppleve at bilen er kjapp, ikke minst ved forbikjøringer. Viktig er også den enkle betjeningen. Du setter girspaken i D, tråkker på gassen og tenker ikke mer på hva som skjer under panseret.

Toyota påstår at du kan kjøre opptil to kilometer i rent elektrisk modus, men noe slikt var ikke vi i nærheten av.

Ønsker du Auris med full utstyrspakke, som blant annet inkluderer stort glasstak og svingbare xenonlys, koster den fra 285 200 kroner.

VI SKRYTER IKKE ofte av japansk design, men denne gang er det på si plass. Auris er en fin blanding av sporty eleganse. At den er noen centimeter lengre og lavere enn den gamle, har gjort dette mulig. Men her ligger også kilden til det viktigste minuset ved bilen: Bak er døråpningene lav og takhøyden i minste laget for voksne. Samtidig sitter du litt høyere fordi batteriene til hybrid-systemet er plassert under sitteputa bak. Fordelen er at bagasjerommet på 360 liter er like stort som i Auris-modellene med vanlige diesel- eller bensinmotorer.