Siden 1994 er det solgt rundt 40 000 Rav4 i Norge, herav 867 som varebil. Planen er å selge 3000 i året av nykommeren, likelig fordelt på diesel og bensin. Det virkelig nye er at Rav4 også kommer som ”Rav2”, altså med bare forhjulstrekk, diesel og manuell giring. Ironisk nok risikerer Rav4 å få en av sine største konkurrenter på hjemmebane, i Toyota Avensis.

DE SYNLIGE ENDRINGENE finner vi i designen. Den minner mer om stasjonsvogn enn om den opprinnelige SUV-en. Sammenliknet med utgående modell er denne noe lavere (18,7 cm bakkeklaring), men bredere og 20,5 cm lengre. Det siste har gitt god beinplass i baksetet og et rommelig bagasjerom på 547 liter. Bakluka er hengslet i toppen og løfter nesten to meter.

Bakseteryggene har en praktisk ned fellingsmekanisme som gir en tilnærmet flat lasteplass. Under gulvet finner vi et nødreservehjul.

Å FINNE EN GOD stilling bak rattet er ofte vanskelig får folk på et par meter. Men ikke i Rav4. Setene gir god støtte, beinplassen er god. Rattet kan justeres også i lengde, og føler du får å beholde hatten på, så er det ok. Interiøret er tiltalende, selv om langbeinte kjører kneet i det buete dashbordet på passasjersiden.

Rav4 fås i tre utstyrsnivåer (Sense, Active, Executive) med diverse snadder: Sportsknapp som gir mer kraft til bakhjulene, og låseknapp for lik kraft på alle hjul i lav fart.

Prisen starter på 301 200 kroner for forhjulstrukket toliters diesel med sekstrinns manuell girkasse. Volumselgeren blir trolig 2,2 liters diesel manuell (se data-ramme).

Motor har prøvekjørt bilen i Spania som importørens gjest.