Norske bilkjøpere er konservative. Punktum. Er det snakk om sjuseter, så er det å prøvekjøre Toyota Verso eller VW Touran, eller til nød en Ford S-Max eller Peugeot 5008. Hvorfor ikke ta et par steg vekk fra den brede veien og prøve en Grand Scénic? 

Lavt støynivå
En ting er kjørekomforten. Uten av vi har målt det nøyaktig, må bilen være blant de mest støysvake i klassen. 

Stor plass
En annen ting er plassen. Grand Scénic er lenger enn mange konkurrenter. Det betyr ganske bra plass i de to bakerste setene. Fotbrønnen er relativt dyp og det gjør det mulig også for ungdom og voksne å sitte bra her. Plassen til bagasje er ikke overveldende i Grand Scénic når du bruker alle sju setene, men større enn i flere av konkurrentene. Med fem seter er den mer en stor nok for de fleste.

Gunstig pris
Men viktigst for mange er kanskje prisen. Vår bil har en 110 hesters diesel med en ny, dobbeltkløtsj girkasse. Med bra utstyr koster bilen 330 000 kroner – rimeligere enn mange av konkurrentene. Og automatkassen bør du absolutt prøve. Den skifter lynraskt og gir ikke økt forbruk og utslipp. Det betyr 0,5 liter på mila på blandet kjøring og 130 gram CO2 per kilometer. Med i bildet må du også ta at Renault nå har fått ny importør (Mitsubishi-gruppen) og flere nye forhandlere. På kjøpet får du fem års nybilgaranti. Hva mer kan du ønske deg? 

Eiertilfredshet
At bilen er kul og vekker følelser? Vi får ikke hjerteklapp når vi nærmer oss Grand Scénic. Men det gjør vi heller ikke når vi setter oss inn i Toyota Verso eller VW Touran. En barnefamilie vil kanskje ønske seg store skyvedører bak, slik for eksempel Mazda 5 og Ford Grand C-Max har. Det er praktisk, ikke minst på trange parkeringsplasser. Renault sliter dessuten med et dårlig rykte for holdbarhet, noe ikke minst Motors AutoIndex viser. Renault-eierne har de seinere årene vært blant de minst tilfredse med bilen sin. 

Godt beskyttet mot rust
Men skal vi tro tyske ADACs nødstoppstatistikk, så er Renault blant bilene med færrest problemer langs veien. Kollega Vi Bilägare i Sverige bedømmer den som best beskyttet mot rust av alle.

Vårt beste råd: Ta i hvert fall Grand Scénic med på lista neste gang du vurderer en sjuseter.