Bilen er allerede kollisjonstestet med toppskår fem stjerner. Citigo har også en nyutviklet nødbremsfunksjon for bytrafikk, ”City Safe System”, som aktiviseres når kamerasensorer oppdager kollisjonsfare rett foran bilen i hastigheter under 30 km/t. Men systemet ”ser” ikke fotgjengere som kommer på skrå foran bilen, så sjåføren må fortsatt følge med.

Citigo leveres både i tre- og femdørs utgave, men fabrikken tror at femdørsversjonen vil utgjøre 70 prosent av salget.

De to motorvariantene på henholdsvis 60 og 75 hestekrefter, er begge med tre sylindre og 1000 ccm, noe som skal gi lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp. Citigo leveres alternativt i såkalt ”Green tec”-versjon, med ekstra lave forbrukstall. I denne løsningen ligger start-/stoppsystem. Navigasjon er standardutstyr. Automatgir (ASG) vil også bli tilgjengelig.

CITIGO ER BÅDE praktisk og funksjonell. Plassen innvendig er grei for fire personer, men bagasjevolumet er begrenset til 251 liter. Men hva skal man vente av en bil som bare er 3,65 meter lang? Setene gir overraskende god sittestilling med god lårstøtte. Ta også med at Skoda ifølge Motors AutoIndex har eiere som er mer enn gjennomsnittlig fornøyde.

Bilen vil komme i salg i august/september, men prisene er ikke fastsatt ennå. Antydninger tilsier fra rundt 125 000 kroner pluss, avhengig av utstyr.

Citigo skåret over samme lest som VW Up og Seat Mii.

Motor har prøvekjørt bilen som importørens gjest.