Octavia begynner å få noen år på nakken, men likevel lar vi oss imponere av denne Scout-modellen. Spesielle støtfangere, tre centimeter høyere bakkeklaring, mørke vinduer bak og 17-tommers hjul gir et robust inntrykk.

Firehjulstrekket, som styres automatisk av en Haldex-kløtsj mellom for- og bakakselen, er blant de bedre på markedet. Det gir god framkommelighet under de mest krevende kjøreforholdene. Dieselmotoren på 140 hester gir akselerasjon, men enda viktigere et dreiemoment på 320 Newtonmeter alt fra 1700 omdreininger. Dette er viktig når du kjører i dyp snø eller annet krevende underlag.

På toppen av det hele er bilen utstyrt med en dobbeltkløtsj DSG-girkasse som gir raske girskift. Men også dersom du skal trekke en tung henger er det en stor fordel med automatgir. Da slipper du høye turtall ved igangkjøring, med påfølgende brenning av kløtsj. Standard på Scout-modellen er dessuten bakkestarthjelp. Skoda Octavia Scout er ingen fullblods terrengbil, men takler tøffe kjøreforhold og trekker gjerne en henger opp til 1600 kilo.

SKODA ER KJENT for prisgunstige modeller. Slik vår testbil er beskrevet, inkludert xenonlys, ryggesensorer og litt annet utstyr, koster den 408 900 kroner. Likevel kan jeg ikke fri meg fra tanken om at dette er mye bil for pengene. Ikke bare på grunn av kjøreegenskapene, men også fordi den er praktisk. Bilen er konstruert på Golf-plattform, men er bare 19 centimeter kortere enn VW Passat stasjonsvogn. Den har et bagasjerom på hele 605 liter når fem seter er i bruk og 1655 liter når bakseteryggene er felt ned. Kvalitetsfølelsen og sittekomforten står ikke noe tilbake for en VW. Spesielt drivstoffgjerrig er den ikke: 0,62 liter på mila på blandet kjøring og et CO2-utslipp på 162 gram per kilometer.

En stasjonsvogn med en 105 hester diesel og manuell girkasse, uten Scout-utstyr, koster fra 291 700 kroner, pluss registreringsomkostninger. Bortsett fra noe lavere bakkeklaring, vil evnen til å mestre vanskelige kjøreforhold ikke være veldig forskjellig.