Mens tidligere Subaru-modeller har trukket til seg litt eldre kjøpere, har XV fått en design som tiltaler yngre kjøpere. Pris fra rundt 300 000 kroner.

– Jeg har solgt Subaru i flere år, men aldri opplevd så stor interesse for å prøvekjøre en ny bil. Av de fem første bilene vi solgte, var fire til kunder som tidligere har kjørt andre merker, sier Thor Arne Løkken i Gardermoen Auto på Jessheim.

Under skallet er det meste som før: Permanent firehjulstrekk og en boksermotor på 2,0 liter og 150 hester. Kombinert med en trinnløs automatgirkasse, blir XV en lettkjørt opplevelse. Kjøper du bilen med bensinmotor og manuelt gir, kan du til og med få reduksjonsgir. Det er nyttig for alle som innimellom skal trekke tunge lass eller har bratt, vanskelig hyttevei.

Størrelsen er omtrent som Subaru Impreza, som nå forsvinner fra det norske markedet. Førsteinntrykket vårt er likevel at XV føles større, noe som sannsynligvis skyldes at vi sitter høyere i XV enn i Impreza. Det XV mangler for å være en fullgod familiebil, er litt mer plass i bagasjerommet. Lasteterskelen er høy og volumet bare 380 liter – omtrent det samme som i VW Golf.

STYRKEN TIL SUBARU XV er prestasjonene på dårlig vei. Det permanente firehjulstrekket gir god framkommelighet, ikke minst i kombinasjon med bakkeklaringen på hele 22 centimeter, trolig størst i klassen.

De fleste kommer nok til å kjøpe bilen med bensinmotoren på 114 hester. Ikke minst på grunn av prisen som starter på 300 000 kroner. Den støyer mindre enn vi kan huske fra tidligere Subaru-modeller, men den er fortsatt ganske tørst. Fabrikken påstår at forbruket på blandet kjøring skal ligge rundt 0,66 liter på mila – faktisk lavere med automatgir enn med manuelt – men vi målte vår bil til 0,82 liter på mila i løpet av ei uke med litt forskjellig kjøring.

XV kommer også med en 109 hesters diesel, som bør kunne klare et betydelig lavere forbruk. Den kommer imidlertid bare med manuelt gir.

I Euro Ncaps kollisjonstest får XV maksimale fem stjerner og høyere poengsummer enn noen Subaru tidligere.

Men merkets fremste salgsargument har ikke så mye med selve bilen å gjøre: Motors AutoIndex viser at Subaru-kundene er usedvanlig lojale og fornøyde.