Toyota Hilux og Isuzu D-Max var bestselgerne i Norge i fjor. VW har ikke hatt en pickup på markedet på over ti år, da Hilux-kopien Taro ikke ble noen suksess. VW Amarok er produsert i Argentina og kan ta store markedsandeler. 

Amarok med dobbeltkabin
Amarok kommer med dobbeltkabin og relativt kort lasteplan. Ikke dette den mest populære pickup-typen i Norge. De fleste vil ha et langt lasteplan i stedet for bakseter. Neste år kommer Amarok i såkalt X-cab utgave (extended cab = forlenget førerhus) med et lasteplan som gir lastelengde på 2,25 meter. På planet kan du laste over 1,1 tonn eller trekke en henger på 2,8 tonn. Amarok er med andre ord en god arbeidshest. 

Sterk motor
En 163 hesters turbodiesel er mer enn sterk nok. En lavgirserie hjelper deg med den tyngste jobben. Men det som skiller Amarok fra mange konkurrenter er at du kan velge firehjulstrekksystem. Har du mest landeveiskjøring, bør du velge VWs vanlige 4-Motion-system, som kopler firehjulstrekket ut og inn automatisk etter behov. Skal du bruke bilen under tøffere forhold, så bør valget bli systemet som du kan kople ut og inn med en bryter. Dette systemet har også sperrefunksjoner for både bakaksel og mellomaksel. 

Komfort
På landeveien er Amarok mer komfortabel enn de fleste konkurrenter, men ikke like god som en vanlig personbil. Solid rammekonstruksjon og bladfjærer bak må til for å gi arbeidskapasitet. Støydempingen er heller ikke like god som på en personbil. Dette må nødvendigvis gå noe på bekostning av komforten. 

Sikkerhet
Når det gjelder sikkerheten, så får Amarok fire stjerner i Euro Ncaps kollisjonstester, bedre enn de fleste andre pickuper. Bilen har antisladdsystem som gjør at du faktisk kan kjøre med bare bakhjulstrekk på vinterføre. Vanligvis er det en farlig øvelse med en bakhjulsdrevet pickup som er lett i rumpa. 

Kun to stjerner for Ford Ranger 
Ford Ranger klarer bare to stjerner i den samme kollisjonstesten. Det er for dårlig. Bilen er konstruert på en kraftig ramme, men det hjelper lite i en skikkelig frontkollisjon. Bilen har heller ikke antisladdsystem. Resultatet blir kjøring med firehjulstrekk innkoplet gjennom hele vinteren. Sist, men ikke minst klarer dagens Ranger bare utslippskravene til Euro4. I praksis betyr det at den ikke kan selges etter 1. januar 2012, når de nye Euro5 kravene trår i kraft. Fords nye, moderne Ranger skal lages på en ny fabrikk i Sør-Afrika og kommer i salg på slutten av året. 

Men dagens Ranger har også sine positive sider. For det første har den en landeveiskomfort som er på høyde, om ikke bedre, enn VW Amarok. Den kan trekke henger på hele tre tonn og har lavgirserie som gjør at den ikke har problemer i motbakker. Ranger har en ekstra girspak for betjening av firehjulstrekk og lavgir. Den er litt mer tungvint å bruke. Bilen har heller ingen sperrefunksjon. Bilen kommer i X-cab utgave, som betyr at lasteplanet er en god del lengre enn på Amarok. Motoren på 143 hester har et volum på 2,5 liter, god seigdragningsevne og et forbruk på 0,93 liter på mila på blandet kjøring.