Den nye Auris HSD (Hybrid Synergi Drive) har priser fra 249 900 kroner. Det er rundt 15 000 kroner rimeligere enn Prius som den har hybridteknologien fra. Auris har en 1,8-liters bensinmotor på 100 hestekrefter kombinert med elektromotor. Det gir lavt CO2-utslipp og lavt bensinforbruk om man kjører fornuftig. Batteripakken består av nikkel-metallhydrid-batterier. 

Ladetilkopling
Foreløpig har den ikke ladetilkopling for å topplade batteriene før start, som Prius nylig ble utstyrt med. Batteripakken tar noe av bagasjerommet, men det er stadig 279 liters plass til rådighet. 

Kjøremodus
Som valg av kjøremodus har Auris HSD tre alternativer – ECO, Power og EV. Sistnevnte er for å kjøre kun el–drift, og er begrenset til kortere bykjøring. ECO vil nok bli normalstillingen for de fleste, med litt mindre hissig girvalg og bedre økonomisk motorutnyttelse enn ved Power-innstilling. 

En av gevinstene med Auris hybrid er at bremseenergien blir generert til lading av batteriet, som igjen kan brukes ved akselerasjon. 

Girkasse
Girkassen er trinnløs, overføringen fra den lille girspaken er elektronisk. Den girer raskere ned enn en konvensjonell girkasse, og derved øker motorturtallet og motorstøyen. 

Tre utstyrsvarianter

Auris leveres i tre utstyrsvarianter: Advance HSD har mye utstyr som normalutrustning, Excecutive HSD har i tillegg blant annet 17 tommers felger, nøkkelfri sentrallås og fartsholder. Den dyreste, Premium HSD, har Xenon hovedlys. Importøren regner med et salg på 500 enheter alt i år, etter første leveringsdato i september. 

Motors AutoIndex forteller at Toyota har meget fornøyde kunder. 

Bilen er prøvekjørt i Spania som Toyotas gjest.