Når Toyota sier ”nye”, er det ikke helt sant. Det er en ansiktsløftning på bilen som kom i 2008. Men det er tydelig at Toyota ønsker å ta tilbake tapte markedsandeler etter tsunami og produksjonsproblemene i fjor. Prisen er meget konkurransedyktig. En godt utstyrt basis-utgave av stasjonsvogna med 132 hesters bensinmotor koster fra 279 200 kroner pluss registreringskostnader.

Vi har kjørt bensinutgaven med en 1,8 liters motor på 147 hester og automatgir med utstyrsgraden Advance – pris 339 800 kroner. Da er utstyr som svingbare bi-xenonlys, mørke bakruter, fartsholder med fartsbegrenser, regnsensor, 17-tommers aluminiumsfelger, automatisk hovedlys og mer standard. For noen kroner ekstra får du Toyotas nye Touch & Go berøringsskjerm med integrert navigasjon, musikkanlegg, telefon og mulighet for internett via smarttelefon.

FRONTEN HAR FÅTT ny design og en ny toliters dieselmotor på 124 hester med CO2-utslipp på 119 gram er på plass. Bilen er et par centimeter lengre enn den gamle, men dette skyldes utelukkende den nye fronten som gir bedre fotgjengerbeskyttelse. Den innvendige plassen både i baksetet og bagasjerommet er som før.

DEN VIKTIGSTE FORBEDRINGEN gjelder kjørekomforten. Avensis har fått nye støtdempere og mykere gummiforinger bak. Dette gir en mer komfortabel kjøreopplevelse. Et ytterligere bidrag for å dempe den innvendige støyen i bilen er bruk av støydempende matter i gulvet og under dashbordet foran. I tillegg er alle hull til gjennomføringer i torpedoveggen mindre og bedre tettet. Til sammen gjør dette at støyen i kupeen er ubetydelig.

Vår bil har en trinnløs CVT-girkasse (med innlagt seks trinns girskift) som for mange vil være et komfort-pluss. Men den har også en negativ side. Under akselerasjon bidrar den til et relativt høyt turtall på motoren, noe som skaper en del unødvendig støy. Jeg har tidligere kjørt den samme girkassen på en dieselutgave av bilen og der fungerer den bedre. At dieselmotoren har høyere dreiemoment, gjør at girkassen gjør jobben mens motoren går på et lavere turtall. Støyen blir dermed lavere.

Toyota sier at stivheten i karosseriet er bedre og at de nye demperne og en mer direkte styring skal gi bedre veiholdning. Vår testbil har myke, piggfrie vinterdekk og da er dette vanskelig å vurdere. Men at styringen er blitt mer presis er det ingen tvil om. Faktisk så presis at den føles litt nervøs og ustabil på vinterslitte veier.

Avensis har selvfølgelig maksimale fem stjerner i Euro Ncaps tester og flere viktige tilvalg av aktive systemer fra aktiv bremsehjelp ved uoppmerksomhet til varsling dersom du kommer ut mot veikanten. Ifølge Motors nye AutoIndex holder Toyota stand blant bilmerkene med mest fornøyde eiere.

Motor har prøvekjørt bilen som Toyotas gjest.