Toyota skal bli morsomme biler å kjøre igjen, lover Toyota-sjef Akio Toyoda. Han elsker sportsbiler, sitter gjerne bak rattet i en Le-Mans racer og tenker tilbake på modeller som Toyota 2000 GT og AF-86. Etter tre–fire år på utviklingsstadiet, er GT-86 klar for norske veier i sommer. Og den er ikke bare for rikinger. Rundt 450 000 kroner kommer det til å stå på prislappen.

Oppskriften er uvanlig til Toyota å være: Det er lenge siden Toyota har hatt en bil med bakhjulsdrift i Europa. På svingete landeveier skal det gi en mer sportslig følelse enn forhjulstrekk. GT-86 har en såkalt 2+2 seteløsning, der baksetene til nød kan brukes til barn.

Det er begrenset hva man får plass til i en bil som bare er 4,24 meter lang og Toyota-designerne har prioritert plass til to golfsett i bagasjerommet. En flat Subaru boksermotor gir lavt tyngdepunkt og er trukket så langt bakover som mulig. Det gir en nesten perfekt vektfordeling på 53–47 mellom for- og bakaksel. Motoren yter ikke mer enn 200 hester, men bilen er lett og det viser seg at dette er mer enn nok til å gi de morsomme kjøreegenskapene Toyota-sjefen er på jakt etter. Det skulle bare mangle, siden han selv har deltatt aktivt i utviklingen av bilen.

ØSENDE REGNVÆR OG en svingete racerbane er et perfekt utgangspunkt for å sette GT-86 på prøve. Trass i høyreratt og girspaken på venstre side – bilen er usedvanlig lettkjørt. Førerplassen er med aluminiumspedaler og innslag av kullfiber og rødt skinn, setene trange over hoftene og lyden fra boksermotoren er råere enn den som kommer fra en firesylindret rekkemotor. 

FØRSTE RUNDE GÅR nølende. En regnvåt bane gir begrenset veigrep. Å krasje bilen på første runde ville være mer enn flaut. Andre runde går litt raskere. Motoren liker turtall og maksimal effekt kommer først på 7000 omdreininger. Etter tredje runde kommer den gode følelsen. Styringen er presis, bremsene lette å dosere og det er overraskende enkelt å kjøre bilen helt opp mot grensen av grepet den våte asfalten gir. I de krappeste svingene kommer det først en liten understyring, for å varsle om at det er glatt. Men bilen lystrer styringen raskt og bakenden kommer rolig ut. Antisladdsystemet tillater en viss grad av bakhjulsslipp. Farten øker, og lenge før jeg ønsker, er min begrensete tid på banen over.

Dette er uten tvil den morsomste kjøreopplevelsen jeg har hatt på sommerføre på mange år.

GT-86 VINNER ikke noe verdensmesterskap fra 0–100, men er sterk nok for norske landeveier til å gi kjøreglede i store doser. Bilen er ikke sterkere enn at en amatør kan bruke ytelsene maksimalt uten å havne i trøbbel. Subaru, som har utviklet bilen sammen med Toyota, har lovet en versjon BRZ med 300 hester. Det betyr at du som ikke klarer deg med 0–100 på rundt åtte sekunder og har mye penger å bruke på bil, kan se fram til en utgave med enda høyere ytelse.