BMW i3 er raskere enn en VW GTI, har null utslipp og koster under 250 000 kroner. Tesla S er eksklusiv som en million-Audi, men koster halvparten og kan kjøre over 400 kilometer på batteriet. 

Null avgifter og adgang til kjøring i kollektivfelt, har gjort Norge til verdensledende i salg av elbiler. I fjor ble det solgt rundt 4000 elbiler i Norge, og i de første seks månedene i år er Nissan Leaf den femte mest solgte bilen totalt. Men det stopper ikke her.

Vil overbevise tvilerne

I høst kommer to elbiler som vil overbevise mange elbil-tvilere. BMW i3 er i superlett kullfiber og plast, og veier dermed 250 kilo mindre enn Nissan Leaf. Den har også en større batteripakke (22 kWh) enn dagens elbiler. Det betyr en rekkevidde på opptil 190 kilometer etter den såkalte EU-syklusen eller sannsynligvis mellom 130 og 160 kilometer dersom du kjører en norsk vinterdag.

Men det betyr også at den gir kjøreglede av godt BMW-merke. Bilen akselererer fra 0–100 på 7,1 sekunder. I tillegg har den et spennende utseende. Og så er det prisen: BMW Norge oppgir fra 237.100 kroner pluss kostnader for registrering. I tillegg kommer ei vinterdekkpakke som det blir interessant å se prisen på.

To store kundegrupper

Bilen kjører på hjul med den uvanlige dimensjonen 155/65 R19. Bare BMW kan levere slike felger og bare Bridgestone kan levere vinterdekk. Uansett treffer denne bilen to store kundegrupper:

Dagens BMW-eiere som trenger en bil nummer to eller som er blitt voksne nok til å bytte ut sin tradisjonelle bil. Og bilkjøpere som har drømt om en BMW, men som hittil ikke har hatt råd.

Motorsykkelmotor i bagasjerommet

BMW i3 kan bestilles med en såkalt rekkeviddeforlenger (en tosylindret motorsykkelmotor i bagasjerommet) som lader batteriene når de er i ferd med å gå tomme og øker rekkevidden til rundt 350 kilometer. Den koster ikke mye, men her hjemme forvandler den bilen fra ren elbil til en hybrid. Det gir et avgiftspåslag i 100.000-kronersklassen og gjør den ganske uinteressant.

Amerikaner uten V8

Da den amerikanske IT-gründeren Elon Musk lanserte ideen om Tesla S for fem år siden, trakk de etablerte bilprodusentene på smilebåndet. Nå kan bilen fra California forandre bilverdenen og gjøre slutt på alt som heter rekkeviddeangst.

Tesla S er i dobbelt forstand stor siden den er nesten fire meter lang. Med en batteripakke på 60 eller 85 kWh som er en del av bunnstrukturen i bilen, kan du ifølge fabrikken kjøre 370 eller 480 kilometer på en lading. Kolleger i klikk.no fikk i overkant av 400 kilometer ut av den sterkeste modellen under kjøring på norske veier i april. Ikke dårlig.

Over 300 hestekrefter

Med 302 eller 362 hester å rutte med og luksusutstyr som luftfjæring og mulighet for fem voksne og to barn, er den en konkurrent til de dyreste Audi, BMW eller Mercedes-modellene i Norge. Den avgiftsfrie bilen koster fra 446 600 kroner og mer enn 1000 nordmenn har betalt depositum for den. De første europeiske bilen blir levert til norske kunder i disse dager.

Så store batteripakker krever selvfølgelig lang ladetid når du plugger den inn i veggen hjemme. Med en 16 amperes kurs hjemme, lader du opptil 20 kilometers kjørelengde per time ifølge Tesla. Det tar med andre ord rundt et døgn å lade 480 kilometers kjørelengde.

Stadig flere hurtigladere

– Hurtigledere som skal gi 250 kilometers rekkevidde på 20 minutter, settes nå opp på hovedveiene langs de store byene i Sør-Norge. Tesla S kan dessuten registrerer med to bakovervendte barneseter i bagasjerommet. Det gjør bilen mer praktisk enn konkurrentene, sier Kjell Arne Wold, som leder Tesla-salget på Østlandet.