Nye V40 skal i september erstatte dagens C30, S40 sedan og V50 stasjonsvogn. Volvo er kjent for sine gode stasjonsvogner. I V40 går det greit med to voksne i baksetet, men bagasjeplassen er nærmest en vits sammenliknet med V50. 335 liter er bare litt større enn i Ford Fiesta (295).

Dette er bilens svakhet. For å tekkes de gamle V50-kundene har importøren satt ned prisen på storebror V60, men den har heller ikke noe stort bagasjerom. Dermed må helt opp til V70 for å få en rommelig stasjonsvogn.

Ellers har Volvo gjort det meste riktig: Utseendet er stilig. Førerplassen er super. Jeg sitter kanskje enda et hakk bedre enn jeg gjør i de store Volvo-bilene. Et nytt instrumentpanel (ikke standard på de billigste) er meget oversiktlig og logisk og du kan velge tre forskjellige visninger fra ”miljø” til ”sport”. Drivstofføkonomien er best i klassen, med 0,36 liter på mila og bare 94 gram CO2 per kilometer på blandet kjøring med den minste D2 motoren på 115 hester. For å få dette til er blant annet stopp/start og gjenbruk av bremsekraft standard. Motoren føles litt slapp på lave turtall, men er helt grei i normal kjøring. 

VOLVO SKAL FORTSATT være best på sikkerhet. En ny knepute, Pedestrian detection, som automatisk bremser for fotgjengere, og en kollisjonspute i bakkant av panseret standard på alle modeller. Ellers kan du få V40 med all verdens sikkerhetsutstyr. Dette er den mest intelligente Volvo så langt.

På svingete veier føles bilen veldig trygg. Kjørekomforten, inkludert støynivået, er også god selv med 18-tommers hjul. Så langt har jeg bare kjørt den på utenlandske veier, så dette kan forandre seg på piggslitt, norsk asfalt.

Til tross for at den ønsker å være en bil i premium-klassen, prises nye V40 fra 249 900 kroner i Norge. Det kan synes som en knallpris. Særlig når den samme bilen koster fra 225 000 i Sverige. Selv med registreringskostnader på 7000 kroner, vinterhjul til kanskje 12 000 etter rabatt, en introduksjonspakke som blant annet inneholder det nye instrumentpanelet til 5000 kroner og en ekstra dieselvarmer til 5000 kroner, er vår dom er likevel at du får mye for pengene.

Norske Volvo-eiere er ifølge Motors AutoIndex gjennomsnittlig fornøyd, men servicen på verkstedene skårer lavt.

Motor har prøvekjørt Volvo V40 som importørens gjest.