Derfor forventer vi mye når fabrikken inviterer til prøvekjøring av sjuende generasjon: Det ble en litt kjedelig opplevelse.  

Stødig, men lite spennende
La det ikke være noen tvil: VW Passat kommer fortsatt til å være en av Norges mest solgte biler. En rommelig stasjonsvogn-utgave, en rekke motorer som passer perfekt inn i det norske avgiftssystemet, en solid porsjon komfort og et meget sterkt forhandlerapparat, sørger for det. Men: Ikke minst når det gjelder design og opplevd kvalitet har Passat hatt et godt forsprang på konkurrentene. Det har ikke den nye. Og derfor opplever jeg bilen som lite spennende.

Mye likt
Utseendet, bortsett fra ny front og baklys med obligatoriske led-pærer, er bortimot identisk med den gamle. Størrelse på bilen, inkludert bagasjerommet, er likt den gamle. Det samme er hjulopphenget. Når vi setter oss inn bak rattet må vi se nøye for å finne nye detaljer. Alt fra setene til lesbarheten på instrumentene er bra, akkurat slik det er på den gamle modellen. Vi ser for oss frustrerte designere som gleder seg til å lage en ny, spennende Passat og får beskjed fra en nervøs toppsjef at de ikke må forandre en gammel vinner. 

I Norge er det stasjonsvogn-utgaven med 105 hesters diesel og ”grønt” Bluemotion-utstyr som blir bestselgeren. I løpe av de første 20 milene i denne bilen ble det for å være helt ærlig et par små gjesp. Den kan skryte av et forbruk på bare 0,45 liter på mila og et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer på blandet kjøring. Dette er meget bra for en såpass stor bil. Lettrullende dekk og start-stopp-system bidrar til noe av dette, men også en girutveksling som er altfor høy for norske forhold. I 80 km/t på sjettegir ligger turtallet rundt 1200 omdreininger. Da sier det se selv at det ikke blir mye futt igjen i bilen. 

Motor
Litt mer spenning i hverdagen gir den nye 122 hesters TSI bensin-motoren. Den er bare på 1,4 liter, men får hjelp av en liten turbo til å oppnå noe av det gode draget på lave turtall som en dieselmotor har. Og i likhet med den minste dieselutgaven starter prisen i Norge under 300 000 kroner før registreringskostnader, vinterhjul etc. 

Spennende ekstrautstyr
En del av det avanserte utstyret som Passat nå kan levers med er spennende: Fartsholder med avstandsradar som også bremser bilen ned når du er uoppmerksom når bilen foran stopper. En parkeringsassistent som både lukeparkerer bilen for deg og hjelper deg inn på vanlige parkeringsplasser. Et system som overvåker deg mens du kjører oppdager mår du er i ferd med å duppe av og vekke deg. Seter som masserer ryggen din mens du kjører. Og så videre. Dette utstyret må du imidlertid betale ekstra for. 

Komfort og støy
Mer komfort, inkludert mindre støy i kupeen, skal være et pluss på nye Passat. Dette kan jeg ikke bekrefte før jeg får kjørt den på norsk, piggslitt asfalt. Den avslører ofte støy som vi aldri opplever under en prøvekjøring på spanske veier. I begynnelsen av desember kommer bilen til Norge så sa kan du ta en prøvetur selv.