VW har utstyrt Passat med det de kaller ”allvei-egenskaper”. Det betyr i første rekke firehjulstrekk, bakkeklaring på 16,5 cm og påbygde plastskjermer. Men bilen kan også leveres med et elektronisk ”offroadprogram” som tilpasser seg til vanskelig underlag. Den fungerer i hastigheter under 30 km/t, og gir blant annet bedre grep i glatte utforbakker.

Alltrack ser ut som en vanlig Passat, men har altså egenskaper som minner mer om SUV.

En såkalt ”Lane Assist” sørger for at vogna holder seg pent på plass i kjørefeltene. Den fungerte også ved stiplete veimarkering. Systemet virker i samarbeid med ”Side Assist”, som er et radarbasert varslingssystem ved feltskifte. Varslingen her skjer ved en kombinasjon av blinkende lys innenfor speilet og en advarende vibrasjon i rattet.

For øvrig kan bilen leveres med det meste av kjent ekstrautstyr, og mye sikkerhetsutstyr er innebygd. DSG-girkasse (automatgir) er noe mange vil sette pris på for myke og presise girskift. Men det innebærer at man må velge 170 hk motoren, med priser fra 487 500 kroner. Dieselutgaven med 140 hk føles også sprek.

Xenonlys med automatisk nedblending for møtende kjøretøy er også et interessant tilleggsutstyr.

Motor har prøvekjørt bilen som importørens gjest.