”Dansk dynamitt” ble vel egentlig brukt om det danske landslaget i fotball. I denne sammenhengen blir det knapt nok et lite futt fra en kinaputt. Zenvo ST1 er kanskje den råeste bilen som noen gang er bygget for å gå på veien. Utseendet er som tatt rett ut av en Star Wars film. Det skal bare bygges 15 stykker. 

Bygger sin egen sportsbil
I mange år har de to danske bilentusiaster Jesper Jensen og Troels Vollertsen hatt en drøm om å bygge sin egen sportsbil. Jesper har det administrative ansvaret, Troels er ekspert på å få raske biler til å gå enda litt raskere. Nå er drømmen blitt virkelig, men ”sportsbil” er en underdrivelse. Et monster er en bedre betegnelse. 

Ekstreme ytelser
Fram til nå har nemlig Bugatti Veyron vært ansett som den mest ekstreme superbilen på markedet. Den har 1001 hester under panseret og veier bortimot 2000 kilo. Zenvo har altså 1104 hester og veier under 1400 kilo – omrent det samme som en VW Golf. Det betyr over 800 hester per tonn bil. Da sier det seg selv at ytelse blir ekstreme.

Bilen skal klare 0–100 km/t på tre sekunder, lover fabrikken. Toppfarten er elektronisk begrenset til 375 km/t. Så er det stor spørsmålet om det er mulig å få alle kreftene ned på bakken, eller om de ekstreme kreftene blir umulig å tøyle. 

Arabiske kunder
Bilen koster 16 millioner kroner i Danmark, men det betyr ikke så mye. Zenvo ST1 er bygget for eksport og kundene tror vi befinner seg i land i Midtøsten. For disse kundene er ikke prisen viktig dersom bilen er rask nok. 

Fra Corvette og Passat
Delene til Zenvo kommer litt fra alle steder. Designet er det danske Christian Brandt som har ansvaret for. Motoren, som sitter over hjulene bak, er en sjuliters V8 med to ventiler per sylinder, som minner litt om den vi finner i Chevrolet Corvette. Men den er bygget opp som en racingmotor og har fått både en kompressor og en turbo som sørger for nok luft til forbrenningen både på lave og høye turtall. Også bensintanken, bremsene, klimaanlegget, kollisjonsputene, antispinnsystemet og så videre kommer fra Corvette. 

Instrumenter
Instrumentene er basert på de du finner i Porsche 911 GT2. Speilene er lånt fra VW Passat CC. Karosseridelene i kullfiber er produsert i Tyskland. Oppgaven til den lille fabrikken på Sydsjælland er å sette delene sammen slik at det blir en superbil av det. 

Pris
Hva vidunderet vil koste om du ønsker å registrere den på norske skilter, er litt usikkert. Verken forbruk eller CO2-utslipp er offentliggjort. Men fra fabrikk koster bilen 750 000 euro og med fire-fem millioner kroner bare i avgifter, er vi godt over 10 millioner kroner.