NAF har testet rimelige garasjejekker. De fleste klarte seg bra, men forskjellige størrelser satte begrensninger. Bare Carwise-jekken klarte å løfte vår SUV med høy bakkeklaring.

Garasjejekker har svært forskjellige priser og leveres i mange størrelser. Vi snakker om hydrauliske garasjejekker, som er noe annerledes enn dem biler er utstyrt med. Det finnes dyrere og sterkere jekker for dem som har større behov enn kun hjulskift vår og høst.

Mye tyder på at man bør unngå de aller minste jekkene, fordi de er noe ustødige og er begrenset til de minste bilene. De minste jekkene klarer ikke løfte opp større biler, som vi brukte i vår test.

Til de laveste bilene på den annen side kan man trenge en lav jekk, så som Bil-Guss Premier som kan løfte fra åtte centimeter høyde. Til større biler som SUV eller varebiler, må du ha en jekk med stor løftehøyde. Carwise er et godt eksempel, da den også har en forhøyer på løftearmen. Dermed kan den også brukes til større firehjulstrekkere.

Hjulskift

Mange har skaffet seg en garasjejekk til hjulskift vår og høst. Det kan være en god investering med en jekk som tåler litt mer enn originaljekkene som hører til bilen.
Senest i fjor vurderte vi originaljekker og fant skuffende resultater. De var svake og plundrete i bruk, og forhandlere påpekte at disse jekkene kun er en nødløsning.
Enkelte biler er dessuten ikke utstyrt med jekk, men kun punkteringsutstyr.

Slik blir jekkene stresstestet, blant annet at de tåler løfteevnen som er oppgitt. Også lekkasje og trykkfall bli kontrollert.

Testen

Jekkene NAF har testet er ment til hjemmebruk og er ikke på høyde med profesjonelle verkstedsjekker. Men de klarer jobben bra og er bedre enn originaljekkene.

Testen er gjort i samarbeid med Teknologisk Institutt som har satt jekkene på større og mer profesjonelle prøver. Her ble de satt inn i en kompresjonsbenk og jekket opp mot maksimal løfteevne i tonn. De ble kontrollert for lekkasje og trykkfall etter ti minutter.

– Alle jekkene var helt greie å bruke og det er ingen grunn til å fraråde kjøp, sier testansvarlig Helge Halbrendt i Teknologisk Institutt.

Bare en av de minste jekkene utpekte seg negativt i testen siden den ikke klarte oppgitt løfteevne.

– Når de er oppgitt med en løfteevne, bør de klare den uten problem. Ellers vil jeg anbefale å bruke en jekk som har dobbelt løfteeffekt i forhold til det det du skal løfte, for å legge til litt sikkerhet. Alle hadde stengeventil, men bruken av denne var litt uklar og det var vanskelig å vite når denne var skikkelig stengt, sier Halbrent i Teknologisk Institutt.

Praktiske prøver

For å teste egenskapene til jekkene prøvde vi dem på to biler med ulik størrelse; en Renault Kadjar som er en halvstor SUV, og en Volvo V70.

Det viste seg fort at de to minste jekkene var i minste laget for begge bilene, mens Biltema og Bil-Guss sine jekker klarte seg bra til Volvoen. De to minste fra Jula og Torshov Rekvisita klaret å løfte opp Volvoen, men de var urimelig tunge å jekke opp.

Alle typer jekker må brukes med forsiktighet, og ikke som støtte alene, om man skulle bevege seg mer eller mindre under bilen. Som tilleggs-sikring anbefales støttebukker eller til nøds to liggende hjul på egnet sted nær jekken.

Det er også viktig å lese bruksanvisningen for jekkene, selv om beskrivelsene ikke er optimale på alle. Noen har kun engelsk tekst, noe importøren bør gjøre noe med.

Praktisk talt alle har en uklar lukke-/åpneventil, og det var behov for etterstramming, ifølge Teknologisk Institutt. I praksis betyr dette at man må sjekke at ventilen for det hydrauliske trykket er godt nok stengt før man jekker opp. Samtidig må man ikke skru for hardt, noe som kan ødelegge gjengene og/eller at det blir vanskelig å løsne den for å slippe bilen ned. Vær også klar over at jekken kan sige, noe som setter ekstra krav til sikring, om bilen skal stå oppjekket lengre enn tiden det tar å bytte hjul.

Råd ved kjøp av jekk

Jekker kommer i mange størrelser og ulike vektklasser. Har du en SUV som må løftes 40 centimeter før hjulet henger fritt, nytter det ikke å kjøpe en av de minste jekkene som løfter maksimalt 30 centimeter. Og hvis bilen er tung, så holder det ikke med en lettvekter som kun løfter maksimalt 1,5 tonn. 

Brukertips

  • Det viktigste er å være klar over faren ved bruk. Beveg deg for all del ikke under bilen på noen som helst måte med bare jekken som støtte!
  • Bruk ikke jekken på bilen når denne står i bakke eller på ujevnt underlag. Risikoen er stor for at bilen kan rulle eller velte av jekken.
  • Underlaget bør være jevnt og hardt slik at jekken står stabilt og ikke trykkes ned i underlaget. Om mulig bør du unngå glatt underlag eller løs grus som jekken kan sige ned i. Om nødvendig kan du bygge opp under jekken, men sørg for at det du bygger opp med er stabilt og tåler vekten av bilen som skal jekkes opp. En plankebit eller egnet gummipute kan være nyttig, også for ikke å ripe opp bilen under. Egnede gummiputer selges ofte separat hos bilrekvisitabutikker.
  • Håndbrekket må settes på og girkassen må settes i første gir. Har bilen automatgir, skal det settes i ”Park”.
  • Skal man sikre ekstra, kan man sikre hjulet som er festet diagonalt i forhold til det hjulet som skal skiftes, med treklosser.
  • Sjekk bruksanvisningen angående vedlikehold. Eksempelvis kan smøring av hjullagringene være smart.