Det er stor forskjell på sikkerheten til takbokser. Allerede ved kollisjon i lav hastighet kan en takboks være farlig for andre trafikanter.

Se samlevideo av alle takboksene! Hastigheten for samtlige tester er 40 km/ t

Skisesongen er godt i gang og folk kjører til fjells i god tro om at taklasten er sikret i en takboks. Vår nye test viser imidlertid at en kollisjon med boks og innhold på taket kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter. Bare én boks, Thule XL Motion 800, er i stand til å holde lasten på plass. Den er også helt vanntett og enklest å håndtere, og ender som en klar testvinner.

Dette er takboksene vi har testet:

Les mer om testmetoden nederst i saken!

Biltema og Jula er helt OK

Takboksen fra Biltema håndterte sammenstøt nest best, etterfulgt av Jula Box. På begge boksene satt lasten igjen, men skituppene stakk litt ut av boksen. De to boksene ble testet med bare 50 kilo last fordi det er den maksimale lastekapasiteten de angir. De resterende fem takboksene klarte seg dårlig eller svært dårlig.

Oppdatert 25. januar 2015: Skiguard opplyser til NAF at de på grunnlag av denne testen vil stanse salget av Skiguard 760.

– Vi har besluttet å stoppe salget av den aktuelle modellen, i påvente av nærmere analyser av testresultatene, forteller importøren.

Testet i 40 km/t

De ni takboksene er testet med en hastighet på 40 kilometer i timen. Vekten av lasten i boksene var fra 50 – 75 kg, avhengig av hva de er designet for. Mange av boksene får skremmende dårlige resultater. Mange åpner seg og noen løsner helt fra taket og går nærmest i oppløsning. Forståelig nok kan dette ha alvorlige konsekvenser og være livsfarlig. Til sammenlikning testes biler i 64 km/t i EuroNCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i vår test.

Testen er utført av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, og er utført på takbokser av mykplast (ABS) som i utgangspunktet er billigere enn glassfiberbokser. Glassfiberbokser er ofte sterkere i sin konstruksjon.

Skiguard-boksen klarte ikke å holde på innholdet på 75 kilo i bare 40 km/t. Bagasjen føk ut som prosjektiler.

Ski og støvler kan være dødelige!

Er du usikker på hva takboksen din tåler, bør du tenke på å laste mest mulig lette ting i boksen og legge tunge ting så lavt som mulig i bagasjerommet i bilen. Kjøreegenskapene til bilen blir også redusert med mye last på taket, så det kan være smart å kjøre med anstendig hastighet og være observant.

Trafikkforskningssjef Anders Kullgren i det svenske forsikringsselskapet Folksam sier at det å få en ski mot kroppen kan være direkte dødelig for en møtende bilist som får den inn gjennom bilvinduet eller andre trafikanter. 

– 40 kilometer i timen er en helt rimelig hastighet for en slik test, og takboksene bør helt klart tåle en kollisjon av denne typen med god last, sier han.

Reglene er uklare

Det er uklare regler for hva en takboks skal tåle, og Kullgren mener at det er grunnlag for transportmyndighetene i Sverige til å gjennomgå kravene. Men myndighetene deler ikke denne oppfatningen.

– Vi har ikke opplevd at dette er et problem, sier Ingela Sundin, leder for kjøretøyteknologi ved Transportstyrelsen i Sverige.

Selve testen

Laboratoriet testet alle boksene med en belastning på 50 kilo og 75 kg, unntatt de boksene som hadde oppgitt 50 kg som maksimal last. Innholdet i boksene ble stroppet fast etter anbefaling fra produsentene. Bare Thule-boksen var i stand til å holde lasten på plass. Boksene ble også testet mot vær og vind, såkalt vanntest. Her brukte laboratoriet en luft-/vannkanon og utsatte boksene for skikkelig uvær over noen minutter.

Boksene blir gitt poeng ut fra tre kriterier: Kollisjonssikkerhet, praktisk bruk og tetthet mot regn og uvær. Samlede resultater teller for totalvurderingen – poengsum.