Stadig flere biler leveres med nødbremsesystemer for å hindre eller redusere skadene om du kjører på en fotgjenger. Noen systemer kan redde liv, mens andre gir deg i beste fall et varsel om en hindring foran bilen.Testen viser også hvorfor man ikke skal stole fullt og helt på elektronikk. 

Bare i Tyskland alene blir over 600 fotgjengere drept i trafikken hvert år. De fleste dødsfallene skjer i tettbebygde strøk, og i tre av fire tilfeller når en fotgjenger krysser veibanen.

Fokus på systemer som kan hjelpe føreren og dermed bedre på denne statistikken er derfor svært velkomne. Mange bilprodusenter har nødbremssystemer som «ser» fotgjengere på markedet i dag, og flere kommer på banen. I samarbeid med vår tyske søsterorganisasjon ADAC, har vi testet fem ulike systemer i fire ulike ulykkescenarier. Der skilles klinten fra hveten. 

Lexus og Volvo på topp

Det japanske luksusmerket Lexus og sikkerhetsorienterte Volvo kommer best ut i vår test. Begge systemene er fullt i stand til å unngå et sammenstøt med fotgjenger i henholdsvis 50 og 45 km/t. 

Ulempen er at Lexus LS600h er en kostbar bil, og at systemet koster mye penger. Systemet finnes også i lillebror GS, og vil med tiden nok komme i rimeligere modeller. Volvo V40 ligger på et mer overkommelig prisnivå for de fleste, og har i tillegg kollisjonspute i panseret beregnet på fotgjengeren dersom uhellet likevel skulle være ute. Systemet finnes på de fleste Volvo-modeller. 

Den elegante Mercedes E-klasse lever dessverre ikke helt opp til forventningene i vår test. Grunnen til det er at systemet er del av en avansert førerassistanse-pakke som ellers fungerer meget godt. Den gjør en grei figur så lenge fotgjengeren er stillestående, men klarer bare å forhindre sammenstøt med bevegelig fotgjenger opp til 20 km/t.

Kun varsling

Systemet vi finner i BMW er det minst avanserte av de fabrikkmonterte i testen. Det er langt enklere bygget opp enn de vi finner i Lexus, Volvo og Mercedes, og bråbremser/stopper ikke bilen. Det gir føreren et varsel når fotgjengeren oppdages, og bremser lett slik at farten reduseres og det er «kortere vei» til en fullbrems. Varselet kommer dog ofte for sent, og det virker ikke i mørket.

Mobileye er det eneste systemet i testen som kan kjøpes og ettermonteres. Systemets andre funksjoner, som avstands- og filskiftvarsling, fungerer bedre enn fotgjengerbiten vi har testet. Selve varslingen fungerer greit, men kommer for sent i forhold til førerens reaksjonstid. Dermed må føreren reagere veldig kjapt for å få noe utbytte av systemet.

(Saken fortsetter under tabellen)

Fører fortsatt viktigst

Det er liten tvil om at disse systemene fører noe godt med seg, og at de absolutt kan bidra til å redde liv. Derfor anbefaler vi at alle produsenter må gjøre denne teknologien, som tross alt eksisterer, tilgjengelig i alle sine bilmodeller. Og det til overkommelige priser.

Flere typer teknologi brukes. De beste systemene bruker både radar og tredimensjonale kameraer til å oppdage fotgjengere, før de varsler føreren og stopper bilen for å unngå sammenstøt. De billigere systemene oppdager hindringen og sender føreren et varsel, men stopper ikke bilen. De enklere systemene i BMW og Mobileye bruker kun et kamera og gir varsel. Men de fungerer ikke i mørket.

Fokuset i framtiden bør være å få nødbremssystemene til å oppdage fotgjengere enda raskere og mer pålitelig. Likevel er det viktig å presisere at forbrukerne ikke skal stole blindt på elektronikken, og kun se på systemet som mulig hjelpende hånd i nødstilfeller. Det som er og blir det viktigste også framover, er en oppmerksom, hensynsfull og trygg bilfører.

Testkarakterene:

Bilmodell

Testkarakter

Fordeler

Ulemper

 

Volvo V40

God

- Veldig effektiv varsling
- Tilgjengelig på nesten alle Volvo-modeller
- V40 har i tillegg en kollisjonspute for fotgjenger

- Litt ustabil gjenkjenning i testen

 

Lexus LS600h

God

- Testens mest effektive mot sammenstøt

- Systemet «ser» i nattmørket takket være infrarødt-teknologi

- Kostbart system

- Lav varsling

- Bremser tidvis for tidlig og kraftig der behovet ikke er til stede

 

Mercedes E-klasse

Tilfredsstillende

- Veldig sofistikert og velfungerende førerassistansepakke

- God til å oppdage stillestående fotgjengere

- Mercedes har aktivt panser dersom kollisjon ikke kan unngås.. 

- Tidvis litt ustabil gjenkjenning i testen

- Systemet har godt av forbedringer

- Sliter når fotgjengeren beveger på seg

 

BMW 3-serie

Tilfredsstillende

- Tilgjengelig på nesten alle modeller

- Overkommelig priset

- Effektiv visuell varsling i head-up-display

- Systemet forbereder bremsene på fullbrems

- Virker ikke i mørket

- Ingen automatisk fullbrems

- Lav akustisk varsling

- Kun ett kamera

 

Mobileye

Akseptabel

- Kan ettermonteres i de fleste biler nyere enn 2002

- Troverdig gjenkjenning av fotgjengere

- Virker ikke i mørket

- Forholdsvis kostbar

- Varsel kommer for sent

 

 

Så mye koster systemene:

Bilmodell

Pris på systemet

Volvo V40

En del av «Driver support»-pakken (17 900 kr)

Lexus LS600h

Standard på alle LS-modeller og på GS450h Luxury

Mercedes E-klasse

Systemet er en del av den innholdsrike pakken som heter «Driving assistance package plus» (25 630 kr)

BMW 3-serie

Kr. 5750

Mobileye

I Tyskland: 799 euro + montering.