Start med å vaske bilen grundig. Vær ikke redd for å bruke kraftig såpevann når bilen skal poleres etterpå. Seinere kan det være smart å begrense bruk av såpe, da avfettingsmidler og andre rensemidler tærer på vokslaget og lakken.

Bruk mye vann for å skylle vekk såperester eller rester av white spirit eller autorens brukt til å ta de vanskeligste flekkene.

BILEN MÅ VÆRE helt tørr før polering. De største vannmengdene som legger seg på horisontale flater kan du fjerne med en nal.

Deretter må du gå over bilen med pusseskinn og vente ytterligere minst én time i fint være før polering.

Lettflytende bilpoleringsmidler er enkle å jobbe med, selv om du gjør jobben manuelt. Er det lenge siden forrige polering, kan du med fordel gå over med et lakkrensemiddel først. Da blir det lettere å få tilbake lakkfargen om den er blitt matt.

Enkelte produsenter opererer med et topprodukt etter polering som er svært tynnflytende og blank. Det skal gi mer motstandskraft mot sollys og vaskemidler.

Tester NAF/Motor har gjort viser at forskjellen mellom kremvokser på boks og flytende på flasker er minimal om man velger en god flytende voks. Våre tester viser også at pris og produkt ikke er avgjørende for å få et bra resultat. Det viktigste er selve jobben.

IKKE POLER I sterkt sollys. Da tørker voksen for fort og blir tung å jobbe med. Ta én side av gangen og eventuelt snu bilen slik at du kan jobbe på skyggesiden. Vent med tak, panser og bagasjelokk til sola står litt lavere.

Gjør du jobben manuelt må du bruke godt med poleringsmiddel som du gnir utover i sirkelbevegelser. Ta et felt av gangen, eksempelvis en dør og en skjerm.

Med maskin går det raskere, og du kan som regel ta en hel side av bilen av gangen. Hvis lakken er matt, bør du legge litt ekstra arbeid i poleringen mens poleringsvoksen er fuktig. Da vil de mikroskopiske partiklene i voksen fornye lakkoverflaten. Når voksen er i ferd med å tørke er det på tide å polere ut med en tørr klut eller pussegarn. Dette kan like gjerne gjøres manuelt.

Blir ikke lakken skikkelig blank etter første forsøk, må du gjenta prosessen, eller vurdere et produkt som inneholder mikroskopiske slipemidler på matte overflater.

KROM OG PLAST kan poleres med spesialmiddel. I poleringsprosessen kan det lett bli voksflekker som er vanskelige å polere vekk. Har du ikke spesialmiddel for dette, kan du rett og slett bruke blank skokrem, som gjør underverker. Gå også over skjerm- og dørkanter, kanaler og under dørene om du vil ha bedret rustbeskyttelse.

MOTOR POLERTE TO biler, en Mazda med matt panser og VW med to matte dører. Først brukte vi et rensemiddel for å få tilbake farge og glans. For å spare tid og krefter brukte vi en enkel poleringsmaskin med to puter.

Resultatet etter ca. fem minutter på de to matte dørene var nesten ikke til å tro! Fargen ble i første omgang som resten av bilen. For å få like bra glans som omgivende lakk, brukte vi vanlig poleringsvoks.

På toppen av det hele brukte vi en blank, flytende væske som skal gi høyglans og bedre holdbarheten.