Ny bremseteknologi er selvsagt til god hjelp for uerfarne sjåfører. Og kanskje minst like nyttig for de garvete som kjører på underbevisstheten og gammel (u)vane.

For du kjenner situasjonen: Saktegående trafikk, bilen foran bråstopper, du tramper på bremsen, men lyden av knust plast og lykteglass er et pinlig faktum.

Jo da, du har kjørt både for nær bilen foran og vært litt ukonsentrert. Ikke til å bortforklare, men slik er nå en gang hverdagen for de fleste av oss. Det er nemlig menneskelig å feile. Nettopp derfor trenger vi litt hjelp. Omtrent 90 prosent av alle påkjørsler bakfra skjer i hastigheter under 30 km i timen, men reparasjonskostnadene er enorme trass i den lave hastigheten.

Slike ulykker er snart historie takket være siste nytt innen bremseteknologi: Advanced Emergency Braking Systems, forkortet AEBS. På norsk kalles det gjerne førerassisterte bremser.

AEBS er per i dag ikke et klart definert og standardisert system fordi bilprodusentene alle har sine varianter tilpasset ulike hastigheter. Nettopp av den grunn har NAF sammen med fem europeiske søsterorganisasjoner under ledelse av tyske ADAC, deltatt i en sammenlikningstest mellom ti bilmodeller.

Slike automatiske bremser er kun tilgjengelig på om lag to av ti bilmodeller i markedet, men det forventes å øke kraftig. I dag er blokkeringsfrie bremser (ABS) så selvfølgelig at det ikke lenger nevnes i salgsannonsene. Like selvfølgelig er også elektronisk stabilitetskontroll (ESP) på dagens nye biler, men likevel såpass nytt at det reklameres for. Begge systemer er store framsteg for trafikksikkerheten.

Volvo var først ute med førerassisterte bremser på sin XC60 i 2008. Ikke overraskende. Ifølge den nøytrale organisasjonen Euro Ncap, som krasjtester nesten alle ny biler, leder Volvo, Daimler-Benz og BMW utviklingen. Euro Ncapmeddelte i juli at fra og med 2014 vil en bilmodell uten AEBS neppe kunne oppnå toppkarakteren fem stjerner i kollisjonstester.

I et forsøk på å skille systemene fra hverandre har Euro Ncap inndelt de i tre grupper:

* De som fungerer i hastigheter inntil 30 km/t.

* De som virker i hastigheter over 30 km/t hvor det å unngå påkjørsel bakfra på lande/motorvei er primærfokus.

* Systemer som orienterer seg mot å unngå påkjørsel av fotgjengere. Foreløpig er det kun Volvo og Lexus som tilbyr sistnevnte.

Testkriteriene var kollisjonsvarsling (via radarsensor, kamera eller laser), eventuell aktivering til gasspedal, automatisk tilpasset ekstra bremsekraft (såkalt nødbremsassistent), automatisk full bremsekraft, reaksjonstider og feilvarsling.